Ako si udržať bdelosť za volantom?

/data/images/116553.jpg

Vedeli ste, že vodič má po 17 hodinách bdelosti rovnakú šancu spôsobiť nehodu, ako keby mal 0,5 promile alkoholu v krvi? Teda dvakrát väčšiu pravdepodobnosť dopravnej nehody oproti ideálnemu stavu.

Faktom je, že únava vodiča je príčinou mnohých dopravných nehôd. Tu je od nás niekoľko tipov, ako s jej za volantom predísť a kedy je čas vypnúť motor a oddýchnuť si.

Koľko km denne by mal vodič maximálne prejsť, aby neohrozil bezpečnosť?

Pre rodinné cestovanie sa odporúča prejsť maximálne 800 – 1 000 kilometrov za deň. To však za podmienky, že počas jazdy sa vystriedajú minimálne dvaja vodiči. Frekvencia prestávok pritom závisí od času a schopností vodiča.

Je šoférovanie v noci počas dlhších trás v poriadku?

Sú vodiči, ktorým tma problém nerobí a  radšej jazdia v noci. Cesty sú voľnejšie a vyššia je aj cestovná rýchlosť. Niektorým ľuďom naopak tma prekáža. Pre posádku je výhodné, že si napríklad pospia a vodič môže v pokoji šoférovať. Treba však mať na zreteli podstatne väčšiu náchylnosť na mikrospánok už aj preto, že šoféra v takomto prípade z posádky nik nerozptyľuje.

Kedy má šofér nábeh na mikrospánok?

Keď šofér začína vidieť rozmazane kontúry predmetov v okolí auta, keď stráca orientáciu vo svojom jazdnom pruhu, keď sa zľakne zmenenej zvukovej kulisy pri vjazde do tunela alebo dlhšieho podjazdu, je naozaj najvyšší čas prerušiť jazdu a aspoň na pár desiatok minút si v aute pospať, alebo sa vystriedať za volantom.

Ako predĺžiť bdelosť a oddialiť mikrospánok?

Žuvačky sú vítaným spoločníkom každého vodiča, pretože okrem lepšieho dychu zlepšia aj bdelosť. Žuvaním sa zväčšuje prúdenie krvi do mozgu o 25 až 40 percent.

Je dobré mať častejšie prestávky pri šoférovaní?

Častejšie prestávky sú dôležité najmä z dôvodu tzv. kondičnej bezpečnosti človeka. Ak počas prestávky nezostane šofér sedieť v aute či blízko pri ňom, ale naozaj sa poprechádza, osvieži si vodou tvár a urobí niekoľko rýchlych pohybov, „pretiahne telo“, poprechádza sa, alebo keď zje nejaké ľahko stráviteľné jedlo obsahujúce hrubú vlákninu a dostatok vitamínov, je predpoklad, že tým účinne oddiali nástup únavy vrátane rizika vzniku mikrospánku počas ďalšej jazdy. Klasický spánok to však nikdy nenahradí.

Čo iné ovplyvňuje únavu?

Počas jazdy je dôležité mať v kabíne vozidla primeranú teplotu a účinne ju vetrať. V žiadnom prípade sa neodporúča mať vnútri zbytočne teplo, ale ani zimu. Často krát nesprávne pracujeme s klimatizáciou. Z hľadiska zdravia sa napríklad neodporúča mať nastavené chladenie na viac než 5- až 7-stupňový rozdiel oproti vonkajšej teplote. Neplatí, že 21 °C je optimálna teplota pre všetky podmienky. Keď je vonku 33 °C, skvelé osvieženie poskytne klimatizácia nastavená na 25 – 26 °C.

Dôležité je mať stály prísun tekutín. Je dokázané, že smädný človek stráca schopnosť sústrediť sa a správne riešiť vypäté situácie.