Máte naliatu správnu zmes do ostrekovačov?

/data/images/116573.jpg

Mínusové teploty sa blížia. Preto je najvyšší čas, ak ste samozrejme tak ešte pred začiatkom zimy neurobili, naliať nemrznúcu zmes do ostrekovačov. Máte v aute ešte pozostatky letnej zmesi? Iba doliať zimnú nestačí! Už viacerí motoristi sa o tom presvedčili.

“Pretrepať, nemiešať” – James Bond vedel, prečo to chcel pre svoje Martini, či iné nápoje. Berte túto preslávenú vetu so všetkou vážnosťou aj pri zmesi do ostrekovača: nikdy nemiešajte letnú a zimnú zmes. Dôvodov je hneď niekoľko. Nepoužitej zmesi vám nemusí byť ľúto – vypustite, alebo vystriekajte najskôr všetku neminutú jednu zmes a až potom nalejte druhú. Každá z nich má svoje špecifické vlastnosti – a preto zvyknú zmesi spolu zreagovať. Po vzájomnej chemickej reakcii a nastriekaní na sklo totiž vznikne mastný film, ktorý sa veľmi ťažko odstraňuje.

Keď menej je viac – niekedy už na konci leta nalejete do ostrekovača len vodu s tým, že už-už ju nahradíte nemrznúcou kvapalinou. Ale jednoducho to nestihnete, alebo predpovede počasia neberiete vážne vo viere, že ešte je čas. A potom to príde – rýchlo sa ochladí a vy v dobrej snahe pripraviť sa na nástrahy zimných mesiacov iba nalejete kvapalinu určenú  do -18 C. Všetko je na prvý pohľad v poriadku. Ale zrada – zmes sa dobre nepremiešala. Alebo keď sa to aj podarilo, na zimu už po zriedení nestačí. Lepším riešením je použiť koncentrovanejšiu kvapalinu na nižšie teploty. Lenže čo už teraz, keď prudký mráz znefunkčnil trysky? Ak aj v hadičkách zostala mrazu málo odolná zmes, problémy sú na ceste. Niekedy stačí spriechodniť naozaj iba trysky ostrekovačov. Pomôže napríklad teplá voda, alebo v kombinácii s nemrznúcim prípravkom. Keď sú však zamrznuté prívodné hadičky, musíte si pomôcť inak. Musíte do tepla. Väčšinou asi nemáte vyhrievanú garáž. Buď požiadate známych, alebo na to pôjdete fígľom.

Využite podzemie – určite ste si už všimli, že aj v treskúcich mrazoch býva v podzemných garážach teplo – pár stupňov  nad nulou. Keď je to možné, zaparkujte auto do takejto garáže. A keď sa ľad uvoľní, postupujte už podľa uvedeného návodu. Ak ste ešte nemrznúcu kvapalinu nedoliali, vyprázdnite nádržku ostrekovača – ak je zmesi málo, stačí ju vystriekať na okno. Potom nalejte nemrznúcu kvapalinu a spustite ostrekovanie vpredu aj vzadu. Náš tip: na prvé naplnenie použite koncentrovanejšiu kvapalinu, ako je bežná pre naše podmienky (na -18 až -20 C). Takže aspoň na – 30 C, alebo ešte na nižšiu teplotu.

Používajte koncentrát – aj keď je vonku teplota „len“ -10 °C alebo -12 C a v ostrekovači máte kvapalinu na -20 C, nemusí to stačiť. Ak ju totiž nastriekate počas jazdy na podchladené sklo, ktoré sa ešte nestihlo zohriať od vzduchu prúdiaceho v interiéri, liehová zložka sa rýchlo odparí a na skle zostane tenučká vrstvička ľadu. Nepriehľadný povlak sťaží, alebo celkom znemožní výhľad na cestu a problém je na svete.

Odporúčame: použite radšej koncentrovanejší prípravok na nižšiu teplotu. Pomôže vám aj pri odstraňovaní námrazy zo skla. Len nezabudnite pred jeho nastriekaním na sklo najprv opatrne uvoľniť primrznuté stierače a zdvihnite ich, aby sa nešúchali po ľade. Ešte lepším riešením je rozmrazovať celé čelné sklo aj s primrznutými stieračmi mechanickým rozprašovačom, alebo aerosólovým v spreji. Len si ho nezabudnite v aute pre prípad, že vám primrznú aj dvere.

Ak riešite akúkoľvek dilemu, príďte sa ku nám poradiť. S radosťou sa vám budú venovať naši predajcovia vozidiel aj servisní poradcovia. Odporučia vám, ako sa efektívne a ekonomicky výhodne starať o vozidlo aj v autorizovanom servise.