ŠKODA OCTAVIA 25 ROKOV NA VRCHOLE

/data/images/145833.jpg
05.09.2021

Prvé dni septembra 1996 rozbehli úspešnú éru vozidla ŠKODA OCTAVIA, ktorá trvá už štvrťstoročie. Vozidlo bolo oficiálne odhalené v prvý septembrový deň a o dva dni neskôr zahájila v Mladej Boleslavi prevádzku moderná továreň. Začala sa sériová výroba nového automobilu.

Nová ŠKODA OCTAVIA využívala najmodernejšie technológie koncernu Volkswagen v danej triede, okrem iného aj podvozkovú platformu novej generácie s označením PQ34. Používali ju napríklad aj vozidlá VW Golf IV alebo Audi A3. Aj motory, prevodovky a niektoré ďalšie súčiastky ako napríklad sedadlá, boli zhodné s koncernovými súrodencami.

 
Svojrázny bol naopak dizajn interiéru a exteriéru. Tím pod vedením Dirka van Braeckela vtlačil karosérii nezameniteľnú pečať i nadčasovo elegantný dizajn. Prvýkrát v histórii ŠKODA AUTO pracovali konštruktéri s technológiou CAD (Computer Aided Design; konštruovanie s počítačovou podporou).
1996_4_duben_var02-copy-1920x1053

1996_4_duben_var01-copy-1920x982

1996-SKODA-OCTAVIA-I-1920x1280

1997_zari_var02-1920x1172

DSC3568-1920x1281

Dôraz bol kladený aj na aktívnu a pasívnu bezpečnosť. Predné airbagy boli doplnené bočnými, ktoré boli do tej doby známe prakticky len z vozidiel vyšších tried. Prvýkrát sa tu uplatnili rúrkové výstuhy prahov dverí a Anti-lock Braking System (ABS), ktorý pri intenzívnom brzdení zabraňuje zablokovaniu kolies. Vrcholná OCTAVIA SLX 1.8 20V/92 kW mala ABS štandardne, inak bol systém súčasťou voliteľnej výbavy. Od združenia Euro-NCAP získala prvá novodobá OCTAVIA vo svojej dobe štyri hviezdičky z maximálneho počtu piatich, čo zodpovedalo úrovni konkurenčných vozidiel na európskom trhu.

Nová továreň
V utorok 3. septembra 1996 sa rozbehla sériová výroba. Pásku novej časti mladoboleslavskej továrne vybudovanej za 11 miliárd korún prestrihol vtedajší český prezident Václav Havel. Továrenská hala ponúkala k dispozícii 32 000 m2 výrobných, 2 500 m2 kancelárskych a tímových a 3 000 m2 sociálnych plôch. Presklená stavba, ktorá vznikla podľa návrhu mníchovského ateliéru Günthera Henna, umožňovala modulárnu výrobu: na linke sa kompletizovali subdodávateľmi pripravené podskupiny a komplety ako napríklad nové motory či sedadlá operatívne dodávané v efektívnom systéme just-in-time.
HAVEL-3_zari_1996_Zahajeni-vyroby-vozu-sKODA-Octavia-copy-1920x1334
Pásku novej časti mladoboleslavskej továrne prestrihol vtedajší český prezident Václav Havel.

Linka už nemala zvyčajnú podobu, v rámci ktorej skelety karosérie putujú halou podvesené na dopravníkoch. Po novom putovali na výškovo nastaviteľnej montážnej doske, takže jednotlivé montážne úkony mohli byť prevádzané v ergonomicky výhodnejšej polohe. Eliminovala sa práca nad hlavou a v podobne namáhavých pozíciách, pričom zamestnanci mohli okrem toho na plošinu vstúpiť a komponenty im tak „neutekali pod rukami“.
TOVARNA-nova_fabrika-copy-1920x507
ŠKODA AUTO pre výrobu novej generácie modelu OCTAVIA postavila novú časť mladoboleslavskej továrne

V prvom roku výroby tu z linky schádzali vozidlá OCTAVIA s dvoma benzínovými štvorvalcami a jedným turbodieslom. Základ tvoril motor 1.6 MPI/55 kW, pre náročnejších mala ŠKODA pripravený motor 1.8 20 V/92 kW s piatimi ventilmi v každom zo štyroch valcov. Moderný turbodiesel s priamym vstrekovaním 1.9 TDI/66 kW lákal pôsobivým krútiacim momentom od nízkych otáčok i normovanou spotrebou 5,1 litra nafty na 100 kilometrov. Paleta motorov sa postupne rozšírila napríklad o agregáty 1.8 20 V Turbo/110 kW alebo o atmosféricky diesel 1.9 SDI/50 kW.

Obľúbené kombi
V septembri 1997 prilákala na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom pozornosť priestranná OCTAVIA COMBI. Bočná časť karosérie, ktorá bola formovaná z hlbokoťažného plechu v jednom celku, si vyžadovala inštaláciu doposiaľ najväčšieho lisovacieho zariadenia v podniku. Len príslušná raznica vážila úctyhodných 63 ton, pričom sa pracovalo s presnosťou na desatiny milimetra.
KOMBIK-1998_unor_brezen_octavia_combi_var03-1920x1284
OCTAVIA COMBI predstavená v septembri 1997 vo Frankfurte nad Mohanom.

Frankfurtský koncept sa príliš nelíšil od podoby, ktorá sa vo februári 1998 dostala do sériovej výroby. Prví zákazníci si novinku prevzali v máji 1998. Liftback mal rázvor 2 512 milimetrov, pričom kombi bolo o šesť milimetrov dlhšie, o 26 milimetrov vyššie a podľa prevedenia o 15 až 30 kilogramov ťažšie. Elegantne tvarovaná zadná časť poskytovala množstvo miesta pre batožinu, konkrétne 548 až 1 512 litrov. Podiel kombi karosérií na celkových predajoch modelového radu OCTAVIA stúpol do roku 2001 z 15 na 40,5 percenta. Obrovský záujem zákazníkov viedol v októbri 1998 k spusteniu novej linky na jej montáž v závode vo Vrchlabí.
KUFR-1997_zari_var01-1920x1284
K výhodám praktického liftbacku patrila jeho vysoká úžitková hodnota. Zaujalo rozľahlé výklopné veko batožinového priestoru zasahujúce až do strechy. Umožnilo výborný prístup k priestoru pre 528 až 1 328 litrov nákladu

Populárny model v mnohých variantoch
Rok 2000 priniesol modernizáciu modelu, pričom inovované vozidlá boli ponúkané vo výbavách Classic, Ambiente, Elegance a v špeciálnej výbave Laurin & Klement. K novým bezpečnostným a komfortným prvkom patril elektronický stabilizačný program (ESP). Vodičovi uľahčil kontrolu nad vozidlom v hraničných situáciách, teda napríklad v rýchle prechádzanej zákrute alebo na klzkom povrchu.
ZLUTA-2001_2_leden_var02-1920x1280
ŠKODA OCTAVIA RS (od roku 2001) 

V roku 2001 sa k zákazníkom dostala dynamická verzia OCTAVIA RS. Poháňal ju zážihový turbomotor 1,8 l/132 kW, ktorý liftbacku umožňoval zrýchliť z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 235 km/h. Nechýbali kotúčové brzdy s vnútorným chladením, v interiéri atraktívne športové sedadlá a volant, kontaktné plochy pedálov z nehrdzavejúcej ocele a ďalšie doplnky. Dynamický charakter vozidla zdôrazňovala aj štvorica ponúkaných farieb: červené Rallye, strieborná diamantová metalíza, magická čierna a žltá Lemon.

Vysokú obľúbenosť prvej novodobej generácie potvrdila aj skutočnosť, že OCTAVIA I zostala vo výrobe aj po nástupe druhej generácie, a to pod odlišujúcim označením OCTAVIA TOUR. Od roku 2004 bola jej produkcia sústredená do Vrchlabí, odkiaľ posledná „jednotková“ OCTAVIA zišla v novembri 2010. Firemné štatistiky uvádzajú celkovú bilanciu 973 071 liftbackov plus 472 492 verzií kombi.