8 najväčších mýtov o elektromobilite

/data/images/116004.jpg
Elektrinou poháňané vozidlá sú pre väčšinu motoristov novinkou, ktorá je opradená rôznymi mýtmi. V skutočnosti je však väčšina neopodstatnená.
 
Toto sú tie najčastejšie mýty o elektromobilite. Je čas odhaliť pravdu.

Mýtus číslo 1 - Dlho sa nabíja
Väčšina majiteľov elektromobilov svoje vozidlá nabíja doma a cez noc, kedy je na nabíjanie dostatok času. Elektrická ŠKODA CITIGO iV sa z domáceho wallboxa dobije na 80 % kapacity (dojazd asi 200 kilometrov) za 4 hodiny a 15 minút.
CITIGO podporuje aj rýchle dobíjanie s výkonom 40 kW, potom je dobitie na 80 % otázkou hodiny. V priebehu bežného nákupu v hypermarkete teda auto získa dostatok energie.
Moderná platforma MEB, ktorú bude mať chystaná ŠKODA ENYAQ iV, umožňuje dobíjanie vysokým výkonom (až 125 kW), čo znamená, že za zhruba pol hodiny elektromobil získa energiu na stovky kilometrov jazdy. A technológia umožňujúca oveľa viac, sieť nabíjačiek IONITY, je pripravená na nabíjací výkon až 350 kW, kedy vozidlo k dostatočnému dojazdu stačí nabíjať len 10 minút.

Mýtus číslo 2 - Elektrické vozidlá nie sú bezpečné
Elektrické vozidlá sú minimálne tak isto bezpečné ako vozidlá so spaľovacími motormi. Sú vybavené najmodernejšími asistenčnými systémami, ktoré môžu mať aj vďaka tomu, že elektro vozidlá nemajú spojku a ručne radenú prevodovku, väčší rozsah funkcií.
V crash testoch EuroNCAP získavajú moderné elektromobily špičkové hodnotenia, rovnako ako vozidlá so spaľovacími motormi. Elektromobily automaticky pri havárii odpoja svoju batériu, a ako preukázali testy nemeckého autoklubu ADAC, riziko požiaru nie je väčšie ako u klasických vozidiel.
Batérie síce horia inak ako nádrž s benzínom alebo naftou, ale záchranné zložky majú pre tieto prípady už vyvinuté postupy.

Mýtus číslo 3 – Elektromobily neprospievajú klimatickým podmienkam
Elektromobily pri svojej prevádzke neprodukujú žiadne lokálne emisie CO2 a škodliviny, čím prispievajú k čistejšiemu ovzdušiu v mestách. Pri produkcii elektrickej energie, ktoré tieto vozidlá poháňajú, však emisie vznikajú, v závislosti na energetike danej krajiny však môžu byť pri prepočte tieto emisie až o 90 % nižšie ako pri prevádzke vozidiel so spaľovacími motormi.

Mýtus číslo 4 – Kvôli elektroautám príde veľa ľudí o prácu
Je pravda, že elektroautá sú jednoduchšie na výrobu a obsahujú menej súčiastok ako vozidlá so spaľovacím motorom alebo hybridy. Lenže elektromobilita je jasne nastolenou cestou. A pokiaľ by sa automobilky na túto cestu nedali, v dôsledku straty konkurencieschopnosti by zaznamenali v budúcnosti pokles a tým pádom by museli aj prepúšťať.
Naviac vďaka elektromobilite budú pracovné miesta aj vznikať a to v nových oboroch. Súhrnná štúdia organizácie Transport & Environment uvádza, že vďaka menšej závislosti na dovoze ropy a nižším prevádzkovým nákladom elektromobilov, budú mať spotrebitelia a firmy v Európe viac peňazí na investície a útratu. To povedie do roku 2030 k vzniku najmenej 500 000 nových pracovných miest.

Mýtus číslo 5 – Elektroautá ohrozujú chodcov 

Elektroautá sú veľmi tiché vozidlá a na konštruktérov to kladie extra nároky: aj keď do interiéru nepreniká hluk spaľovacieho motora, musia väčšiu pozornosť venovať odhlučneniu ostatných zdrojov zvuku. Tichá jazda ale predstavuje nebezpečenstvo pre chodcov, ale aj na to automobilky a európska legislatíva mysleli. Pravidlá určujú, že elektroautá majú do 20 km/h a cúvaní vydávať zvuk, ktorý chodcov upozorní. Výrobcovia často tento limit posúvajú na hranicu 30 km/h. Pri väčších rýchlostiach vozidlá vydávajú už aj iné zvuky, napríklad zvuk odvaľujúcich pneumatík.

Mýtus číslo 6 – Nie je s nimi zábava 
Zábava za volantom elektromobilu nemizne, čo potvrdzuje množstvo nezávislých testov. Vysoký točivý moment a okamžitý ťah zdôrazňujú dynamiku vozidla. Aj keď batérie navyšujú hmotnosť vozidla, zároveň ich umiestnenie na podlahe znamenajú nižšie položené ťažisko, vysokú stabilitu a ovládateľnosť. Zábavné sú tak aj malé elektromobily, ako napríklad ŠKODA CITIGO iV. Obľúbený anglický magazín TOP GEAR v svojom teste tohto modelu chváli svižné chovanie v mestskej prevádzke: „Pretože sa netreba zaoberať prevodovkou a spojkovým pedálom, točivý moment 212 Nm je okamžite k dispozícii. Tým pádom je oveľa ľahšie využívať medzery v prevádzke,“ píše magazín. No neznie to ako zábava? Že vedia byť elektromobily zábavné, dokázali v minulosti aj slávni Ničitelia mýtov.

Mýtus číslo 7 – Vyzerajú nudne

Elektrické autá môžu vyzerať všelijako. Môžu byť dynamické, dramatické, veselé či futuristické. Dizajnérom dávajú väčšiu možnosť tvarovania vďaka tomu, že batérie sú v podlahe a vozidlo nepotrebuje tradičný motorový priestor. Preto môžu elektromobily vyzerať aj klasicky, ako napríklad CITIGO iV. Jeho premena na elektromobil ho nijako neobmedzila o vnútorný priestor a praktickosť. Nové možnosti usporiadania vozidiel tak dizajnérom dovoľujú aj tvorbu atraktívnejších interiérov. Elektromobily na platforme MEB poskytujú viac vnútorného priestoru ako rovnako veľké vozidlá a typicky majú modernejšie prevedenie palubnej dosky.

Mýtus číslo 8 – Vzácne kovy budú čoskoro vyčerpané
 Na výrobu batérií pre elektromobily je potrebných množstvo vzácnych kovov, hlavne lítium. Kritici tvrdia, že týchto surovín je pre masovú výrobu nedostatok. Opak je pravdou, svetové zásoby dostatočné sú. Napríklad kobaltu je k výrobe batérií potreba stále menej, existujú technológie na výrobu úplne bez kobaltu. Kľúčová surovina lítium – sú objavované stále nové a nové náleziská, ktoré určite pokryjú vzrastajúci dopyt. A v neposlednom rade, s rastúcim podielom elektromobilov sa budú vzácne kovy využívať z recyklovaných batérií.