8 TIPOV PRE ČO NAJLEPŠÍ ZIMNÝ VÝKON BATÉRIÍ ELEKTROMOBILOV

/data/images/196450.jpg
05.11.2022

Batérie elektromobilov majú v zime o niečo ťažšiu prácu ako v iných ročných obdobiach. Pozrite sa na to, ako sa k ním a k vozidlu správať tak, aby ostal dojazd aj v mraze čo najdlhší.

Z hľadiska životnosti i samotnej využiteľnej kapacity je pre batérie z hľadiska fungovania optimálne určité teplotné okno. Keď sa batérii darí v tomto okne udržať a netreba ju chladiť či ohrievať, vydá zo seba to najlepšie a elektromobilu zabezpečí najdlhší možný dojazd. Obzvlášť v zime zvyknú byť hlavne pri rannom štarte batérie studené a je vhodné dopomôcť im k optimálnej pracovnej teplote. Batéria sa v tú chvíľu navyše podieľa aj na kúrení vozidla, čo opäť o niečo zvyšuje spotrebu elektrickej energie.
  
Užívateľ však môže s pomocou niekoľkých jednoduchých krokov zabezpečiť minimálnu spotrebu a batéria bude fungovať tak, že to nebude mať negatívny dopad na jej celkovú životnosť. Je to vlastne podobné ako rôzne rady na predĺženie životnosti spaľovacích motorov u bežných áut (napríklad nevytáčať studený motor), len s tým rozdielom, že odporúčania sa (väčšinou) týkajú niečoho trochu iného.

1. PREDHRIATIE VOZIDLA I BATÉRIE/SPAN>
Jednou z ideálnych možností týkajúcich sa toho, ako znížiť spotrebu elektromobilu hlavne pri kratších trasách, je predhriatie vozidla i batérie. Predhriatie je vhodné zapnúť hlavne pri nabíjaní vozidla, pri modeli ENYAQ iV ho možno aktivovať jednak v palubnom systéme, ako aj z mobilu za pomoci aplikácie MyŠKODA. Stačí určiť čas odjazdu a interiér vozidla i samotná batéria budú vyhriate na ideálnu teplotu. Vozidlo tak za jazdy nebude musieť výrazne kúriť a ušetrí množstvo energie.
1-predehrev-vozu

2. EFEKTÍVNE KÚRENIE
Aj so samotným kúrením elektromobilu možno pracovať efektívne, aby bola spotreba čo najnižšia. Napríklad využitie vyhrievania sedadiel alebo volantu je z hľadiska zahriatia posádky efektívnejšie ako vyhrievanie vzduchu v kabíne. Vykurovať teda stačí na nižšiu teplotu a komfort si dopriať práve napríklad vyhriatym sedadlom.
header-2tips

3. INTELIGENTNÉ PARKOVANIE
Aby vo vozidle nebolo potrebné toľko kúriť, hlavne krátko po štarte, je samozrejme vhodné parkovať tam, kde nie je taká  zima: najlepšie v garáži prípadne aspoň na záveternej strane domu. Ak je okrem toho možné vozidlo pripojiť k nabíjačke a vďaka energii z nej ho nielen dobiť, ale aj predhriať na požadovanú teplotu, je to úplne ideálne.
header-3tips

4. PREDVÍDAVÁ JAZDA
O dojazde elektromobilu napokon rozhoduje hlavne jeho šofér. V zime je predvídavá jazda ešte dôležitejšia ako inokedy. Okrem toho, že zabezpečí dlhší dojazd, bude na zimných cestách aj bezpečnejšia. Dodržiavajte teda bezpečné odstupy, do zákrut spomaľujte plynule a využívajte asistenčné systémy, ktoré vám takisto dopomôžu k plynulej jazde.
4-predvidatelna-jizda-II

5. DÔLEŽITÝ JE STAV PNEUMATÍK
Zimné pneumatiky by mali byť v zime samozrejmosťou pre vodičov v takmer celej Európe. Dôležitý pritom nie je len stav ich dezénu, ale aj tlak: nenechávajte ho klesnúť zbytočne nízko, pretože to zvyšuje spotrebu.
5-stav-pneumatik

6. ŽIADNY ZBYTOČNÝ NÁKLAD
Viac kilogramov nákladu znamená viac energie potrebnej na jeho premiestnenie. Postarajte sa teda o to, aby ste (nielen) v zime v aute nevozili zbytočnosti, ktoré sú zbytočným závažím a zvyšujú tak spotrebu energie.
6-zbytecny-naklad

7. ECO MODE
Elektromobily ŠKODA iV majú špeciálny ekologický režim Eco mode, ktorý obmedzuje niektoré funkcie a odber elektrickej energie, čím sa predlžuje dojazd. Tento režim samozrejme môžete využívať aj v zime.
header-8tips

8. IDEÁLNA VÝBAVA NA ZIMU
K dlhšiemu dojazdu môže elektromobilom pomôcť aj špeciálna výbava: spotrebu znížia vhodné zimné pneumatiky s nízkym valivým odporom, prípadne Full LED Matrix svetlomety. V interiéri sa hodí vyhrievanie sedadiel a volantu, pričom ENYAQ iV môže na kúrenie používať aj voliteľné tepelné čerpadlo, ktoré v porovnaní s bežným elektrickým kúrením zníži spotrebu.
header-7tips

Ďaľšie správy z blogu