Čo potrebujete vedieť predtým, ako si sadnete do elektromobilu?

/data/images/203814.jpg
25.01.2023

Bude váš budúci automobil Škoda čisto elektrický?
Pred prestupom na eMobilitu vám na um určite prichádza množstvo otázok.
Škoda Storyboard prináša odpovede.

Na čo sa treba pripraviť, keď si zakúpite elektromobil? Hlavne na nové zážitky za volantom. A spočiatku možno aj na potrebu nových návykov a správania sa. Tak smelo do toho, ozaj sa niet čoho báť.

Je potrebné elektromobil Škoda štartovať?
Nie je. Tento úkon celkom odpadá. Po nasadnutí do vozidla stačí zošliapnuť brzdový pedál, a to je všetko. Vozidlo sa tak aktivuje, o čom vás informuje nápis na Virtuálnom kokpite. Potom už ostáva len zaradiť a rozbehnúť sa. Rovnako jednoduché je to po ukončení cesty. Proste len vystúpite z auta, ktoré sa samo deaktivuje.
enq_ng_cp_016_715917ab-1920x1434
Riadenie a ovládanie elektromobilu je hračka.

Radí sa v elektromobiloch Škoda?
Neradí. Teda aspoň čo sa týka stupňov smerom dopredu. Volí sa samozrejme jazda vpred alebo vzad, a to podobným voličom ako pri autách s automatickou prevodovkou. Elektromotor pracuje v širokom spektre otáčok, pričom od nulových otáčok je k dispozícii maximum krútiaceho momentu.

Ako je to s dojazdom?
S každou novou generáciou elektromobilov sa dojazd na jedno nabitie zlepšuje. Škoda Enyaq iV ponúka dojazd až 547 kilometrov, čo je dostatočná vzdialenosť pre plnohodnotné cestovanie. Ideálna je možnosť nabíjať pravidelne doma cez noc alebo cez deň v práci. Pri dlhších cestách je dobré dopredu sa pozrieť, na ktorých nabíjacích staniciach možno po ceste zastaviť a čiastočne alebo celkom si dobiť batériu. Na dojazd vozidla má vplyv množstvo parametrov, z ktorých môžeme menovať napríklad dynamiku, rýchlosť alebo teplotu vnútri vozidla či mimo neho.
enq_ng_112_c62d8340-1920x1440
V navigácii možno jednoducho vyhľadať najbližšie dobíjacie stanice, čo uľahčí plánovanie trasy.

Ako funguje nabíjanie a ako dlho trvá?
Existujú dva spôsoby nabíjania, a to buď striedavým (AC) alebo jednosmerným (DC) prúdom. Nabíjanie striedavým prúdom nie je také rýchle ako nabíjanie jednosmerným prúdom, čo súvisí s výkonom dodávaným zo siete. Navyše zo zásuviek 230 V alebo 400 V v domácej sieti sa nabíja striedavým prúdom, ktorý musí elektromobil zmeniť na jednosmerný. Nabíjanie z trojfázovej zásuvky je rýchlejšie vďaka väčšiemu toku energie, ale prúd treba aj tak meniť zo striedavého na jednosmerný. Najrýchlejšie možno nabíjať jednosmerným prúdom z nabíjačky určenej priamo pre nabíjanie elektromobilov. Nabíjanie je nelineárny proces; dobíjanie vysokonapäťovej batérie na zodpovedajúcich rýchlonabíjacích staniciach z 10 % na 80 % kapacity tak trvá len 36 minút. Ale dobitie zvyšných dvadsiatich percent môže trvať približne rovnako dlho.
enyaq_summer_charging_2_b6fe6ba0-1920x1280
Automobilka k elektromobilom samozrejme dodáva nabíjacie káble a ďalšie doplnky ako napríklad ich obal.

Čo je to wallbox?
Pojmom wallbox označujeme nástenné nabíjacie zariadenie pre elektromobily. Je napájané striedavým prúdom. Wallbox Škoda iV, oficiálny wallbox automobilky Škoda, je k dispozícii v troch stupňoch výbavy.

Viete, že…
• Oba modely RS rodiny Enyaq iV dosahujú maximálny výkon 220 kilowattov, teda rovnako ako rely špeciály slávnej kategórie WRC.
• Enyaq Coupé RS iV zrýchli na stovku za 6,5 sekundy? Zaujímavejšie je však pružné zrýchlenie, ktoré napríklad z rýchlosti 80 na 120 km/h trvá približne štyri sekundy. Na maximálnu rýchlosť 180 km/h sa auto rozhýbe za 21,7 sekundy. Zrýchľovanie navyše prebieha úplne lineárne, neradia sa prevodové stupne.
• Dizajnérom automobilky Škoda sa podarilo znížiť koeficient aerodynamického odporu modelu Enyaq iV na úctyhodných 0,257 a pri verzii Coupé dokonca na 0,234.
• Enyaq je nadmieru štýlový automobil s jednou neotrepanou dizajnovou zaujímavosťou? Na prianie môžete dostať efektnú svietiacu masku Crystal Face, ktorá sa skladá až z 130 LED diód.
• Modely Enyaq RS iV a Coupé RS iV môžete podobne ako ďalšie vozidlá RS mať v špeciálnom zelenom laku Mamba.
• V porovnaní s modelom Enyaq iV je verzia Coupé o 4 milimetre dlhšia (meria 4 653 milimetrov) a o milimeter vyššia ( 1 617 milimetrov)? Šírka (1 879 mm) a rázvor (2 765 mm) sú zhodné.


Môžem použiť akúkoľvek nabíjačku v meste?
Na nabíjanie elektromobilov možno využiť širokú sieť dobíjacích staníc po celej Európe – keď teda nabíjačka disponuje konektorom vhodným na nabíjanie vozidiel Škoda. Konektorov je síce viacero typov, ale vodiči elektromobilov sa v zásade nemusia obávať toho, že by svoje vozidlo do nájdenej nabíjacej stanice nedokázali pripojiť. V Európe sa totiž pre DC rýchlonabíjanie stal v podstate štandardom konektor nazvaný CCS – Combined Charging System. Ten je z hľadiska tvaru len rozšíreným konektorom typu Mennekes, ktorý je zasa štandardom pre AC dobíjanie a majú ho teda tak domáce wallboxy, ako aj s autom dodávaný kábel s možnosťou pripojenia do 230 V dvojfázovej i 400 V trojfázovej zásuvky.
skoda-iv-charger-powered-by-elli_sidefront-copy_81253f22-1920x1260
Domáci wallbox je optimálna voľba pre nočné nabíjanie.

Ako je to s platením?
Mohlo by sa zdať, že naprieč Európou za nabíjanie zaplatíte platobnou kartou podobne ako za iný tovar. Také jednoduché to však nie je. Treba sa zaregistrovať do špecializovanej služby, akou je napríklad Powerpass automobilky Škoda. Vďaka tomu sa budete môcť jednoducho prihlásiť u väčšiny poskytovateľov verejného nabíjania.

Ponúka Škoda verejné nabíjanie pre elektromobily?
Áno, volá sa Powerpass. S touto kartou môžete nabíjať prakticky kdekoľvek. K dispozícii máte aj prehľadné údaje o nabíjaní a o platbách, a to všetko v jednej aplikácii. Powerpass je k dispozícii už od uvedenia prvého modelu Enyaq iV na trh a umožňuje aj prístup do siete rýchleho nabíjania IONITY. S jednou kartou tak môžete pohodlne nabíjať na takmer 450-tísícoch nabíjacích bodov po celej Európe, z ktorých viac ako 1 200 bodov je na Slovensku. Pri vozidlách radu ENYAQ iV s aktuálnym softvérom ME3 možno na kompatibilných dobíjacích staniciach pohodlne spustiť nabíjanie pripojením nabíjacieho kábla vďaka novej funkcii Plug & Charge. Identifikácia vozidla s ňou na dobíjacej stanici prebieha celkom automaticky. Touto funkciou budú v budúcnosti disponovať všetky nové modely ŠKODA na báze modulárnej platformy pre elektromobily (MEB).
enq_ng_rs_029_d24b5b16-1920x1402
Konektorov je viac typov, ale šoféri elektromobilov Škoda sa pripoja v podstate kdekoľvek.

Ako funguje dobíjanie za jazdy?
Znamenitou funkciou elektromobilov je rekuperácia, teda v podstate brzdenie motorom, pri ktorom sa však navyše dobíja akumulátor. V modeli Škoda Enyaq iV možno pomocou pádla pod volantom vyberať z troch stupňov intenzity rekuperácie, prípadne možno zaradením režimu jazdy B rovno zvoliť najsilnejšiu úroveň. K dispozícii je aj plne automatický režim, keď sa o všetko stará auto samo. Rekuperácia zásadne mení zážitok z jazdy. Najsilnejší stupeň brzdí tak efektívne, že vozidlo začne spomaľovať už pri uvoľňovaní plynového pedálu – možno teda pohodlne šoférovať len pomocou jedného pedálu. Rekuperácia okrem toho prispieva k zvyšovaniu dojazdu.
enq_ng_cp_099_e0920740-1920x1432
Vo vozidle Škoda Enyaq iV možno pomocou pádla pod volantom voliť z troch stupňov intenzity rekuperácie.

Aká je životnosť elektromobilu?
Rolu zohráva mnoho faktorov, hlavne štýl jazdy, starostlivosť o vozidlo a dodržiavanie predpísaných termínov údržby. Garantovaná životnosť batérie automobilu Škoda je však osem rokov alebo 160 000 kilometrov. Pri vozidlách Enyaq iV a Enyaq Coupé iV je garantované, že kapacita batérie počas tejto doby neklesne pod 70 % pôvodnej hodnoty.
headlight-adjustment_b97cf419-1920x1280
Nastavenie svetlometov modelu Enyaq iV pri servisnej prehliadke.

Aké sú pravidelné servisné intervaly?
Servisná prehliadka vozidla Enyaq iV je nutná po dvoch rokoch. Tento interval platí pre väčšinu krajín, v niektorých štátoch sa však môže odlišovať podľa miestnych predpisov.

Ďaľšie správy z blogu