Praktickosť a ergonómia. Prečo sa sťahuje volič prevodovky?
22.08.2024Automatické prevodovky sú v automobiloch čoraz bežnejšie, čo prináša zmeny aj do interiéru. Nové generácie modelov Superb a Kodiaq majú volič automatickej prevodovky na stĺpiku riadenia. Toto riešenie je prívetivejšie pre vodiča a zlepšuje praktické využitie priestoru na stredovej konzole.
Radiaca páka alebo volič automatickej prevodovky na stredovej konzole sú takou automobilovou klasikou. Avšak štvrtá generácia modelu Superb a druhá generácia SUV Kodiaq tento zabehnutý stereotyp narúšajú. Volič automatickej prevodovky, ktorý je v týchto automobiloch jedinou voľbou, sa presťahoval pod volant.
Volič automatickej prevodovky sa v nových generáciách modelov Kodiaq a Superb ocitol pod volantom
Dôvod je pomerne jednoduchý: lepšie využitie miesta v interiéri. "Presunutím voliča pod volant zlepšujeme ergonómiu pre vodiča a zároveň môžeme priestor na stredovej konzole praktickejšie využiť z pohľadu celej posádky. To lepšie zodpovedá samotnej DNA značky Škoda," hovorí k riešeniu Radoslav Horák, ktorý má v automobilke na starosti koncepčné návrhy interiéru.
"Naša značka sa zameriava na praktickosť a odstránenie voliča prevodovky zo stredovej konzoly znamená, že priestor medzi sedadlami môžeme využiť na odkladacie priestory a iné funkcie. Súčasne to znamená posun k symetrickému dizajnu interiéru, kde stredová časť neslúži len vodičovi, ale naopak celej posádke," dodáva k tomu jeho kolega, dizajnér interiéru Dimitrios Darkoudis.
Technická evolúcia
"Niečo takéto bolo po technickej stránke dlho komplikované. Presun pohodlného, moderného voliča riadenia bližšie k rukám vodiča umožnili až technické zmeny z posledných rokov. Podmienkou pre takýto presun je totiž v podstate prítomnosť automatickej prevodovky. Automatické prevodovky sú čoraz obľúbenejšie a bežnejšie, v automobiloch so spaľovacími motormi majú aj výhody týkajúce sa emisií, takže táto technológia nakoniec zvíťazí. Bude to však ešte nejaký čas trvať. Preto začíname s našimi top modelmi ako Kodiaq a Superb, ktoré už majú výlučne automatické radenie," vysvetľuje Horák.
Priestor stredovej konzoly bez voliča automatickej prevodovky sa dá využiť praktickejšie a môže slúžiť celej posádke
Okrem automatickej prevodovky je predpokladom pre umiestnenie voliča aj technológia shift-by-wire, t. j. plne elektronická voľba prevodových stupňov. Donedávna mali aj vozidlá s automatickou prevodovkou mechanickú voľbu jazdného režimu a prevodových stupňov. Až elektronické ovládanie umožnilo úplnú slobodu v uvažovaní týkajúcu sa umiestnenia tohto voliča.
Zmenšený volič automatickej prevodovky Škoda Octavia
"Octavia napríklad priniesla zmenšený volič automatickej prevodovky na stredovej konzole," poznamenáva Darkoudis. Tento menší volič je vlastne takou evolúciou, ktorá sťahovanie predznamenala. Podobne je tomu aj v prípade elektromobilu Enyaq, ktorý takisto dostal malý volič na stredovej konzole. "Ide aj o to, aby si používatelia áut na zmenu postupne zvykli," hovorí Horák.
Umiestnenie voliča prevodovky mimo stredovej konzoly umožnilo lepšie ergonomické
usporiadanie ďalších nových prvkov, napríklad ovládačov Smart Dials
Voľná stredová konzola umožňuje aj lepšie ergonomické usporiadanie celého radu ďalších nových prvkov, ako sú napríklad inteligentné ovládače Smart Dials alebo dvojitý nabíjací box pre mobilné telefóny. Presunutie voliča prevodovky k volantu je žiaduce z praktických dôvodov a výhodné aj z hľadiska ovládania vozidla šoférom. A tak sa toto riešenie môže v budúcnosti objaviť aj v iných automobiloch. Ponúkajú sa samozrejme elektromobily, ale aj ďalšie autá. "Je možné navrhnúť dve riešenia stredovej konzoly pre autá s manuálnym radením a automatickým radením," uvažuje Horák s tým, že niektoré modely budú musieť mať kombináciu umiestnenia. To práve v prípade, že autá budú mať ešte aj verziu s manuálnou prevodovkou.
Ako funguje volič na stĺpiku riadenia
Volič na stĺpiku riadenia za volantom slúži na voľbu jazdných režimov podobne ako pri doterajších riešeniach, t. j. P pre parkovanie, N pre neutrál, D (alebo S) pre jazdu vpred a R pre jazdu vzad. Poloha P sa volí stlačením tlačidla na pravej strane voliča, ostatné polohy sa volia otáčaním voliča dopredu alebo dozadu. Z neutrálnej polohy (N) sa otočením dopredu volí režim D alebo S (športové radenie), otočením dozadu sa volí režim R pre jazdu vzad. Volič sa po každom otočení vráti do svojej neutrálnej polohy. Otáčanie ovládača je možné "cez dve pozície", takže jedným pohybom z režimu R možno zvoliť režim D a naopak.
Neočakávané možnosti
Ovládanie radenia vozidla sa prechodom na elektronické radenie a presunom voliča prevodovky za volant vyvíjať určite neprestane. "Tak, ako zachovávame mechanické ovládanie najdôležitejších funkcií, chceme zachovávať aj ovládanie prevodovky. Ale v dnešnej dobe rozsiahleho využívania elektroniky existuje aj možnosť presunúť voľbu prevodových stupňov do samotného používateľského rozhrania infotainmentu vozidiel," spomína Darkoudis. Škoda však v súčasnosti nič také neplánuje, pretože "podľa nás zákazníci vo svojom vozidle naďalej oceňujú haptiku a známe ovládacie prvky, ale bude dôležité sledovať trendy a požiadavky používateľov v tomto smere. Tie sú totiž nakoniec vždy najdôležitejšie," dodáva Darkoudis.
Horák sa domnieva, že s tým, ako vo vozidlách prevládnu automatické prevodovky, sa budú otvárať ďalšie možnosti automatizácie "radenia" a že vodič bude samotnú voľbu ovládať len v minime prípadov. "Je logické, že napríklad auto, ktoré je zaparkované čelom k stene, môže pri rozjazde samo zaradiť spiatočku," hovorí Horák a opisuje spôsob, ktorý elektronika umožňuje.
Radiaca páka mimo karosérie
Umiestnenie radiacej páky v stredovej konzole alebo za volantom nebolo vždy samozrejmosťou. Napríklad úplne prvé vozidlo mladoboleslavskej automobilky Laurin & Klement Voiturette A i niektoré ďalšie modely mali ovládacie páky mimo karosérie. Postupne však prevládlo obvyklé riešenie s radiacou pákou medzi prednými sedadlami alebo čoraz častejšie umiestnenie tejto páky či voliča v blízkosti volantu.