STABILIZAČNÉ SYSTÉMY
15.02.2021
Moderné autá majú mnohé systémy, ktoré zasahujú do jazdy v mene zvýšenia bezpečnosti. Majú dočinenie s ovládateľnosťou auta a vodičov často uchránia pred nehodou. V tomto BLOGU vám ich predstavíme.
ABSABS (Anti-lock Brake System - Protiblokovací brzdový systém) automaticky reguluje preklzovanie jedného alebo viacerých kolies počas brzdenia. Jeho účelom je predchádzať zablokovaniu kolies a udržiavať smerovú stabilitu počas intenzívneho brzdenia monitorovaním otáčok kolies – ak sa zistí pokles otáčok kolesa, zníži sa brzdný tlak na danom jednotlivom kolese.
VEDELI STE?
Systém opakovane zvyšuje a znižuje brzdný tlak tak, aby našiel dokonalú rovnováhu medzi záberom kolesa a brzdnou silou. Každú sekundu sa môže uskutočniť až 16 takýchto cyklov.
ASR
ASR (Anti-Slip Regulation - Protipreklzový regulačný systém) automaticky reguluje mieru preklzu jedného alebo viacerých poháňaných kolies pri rozjazde alebo akcelerácii vozidla. Jeho účelom je predchádzať preklzovaniu poháňaných kolies a zabezpečiť ovládateľnosť a prenos hnacej sily pri kontakte kolesa s vozovkou.
VEDELI STE?
ASR je jediný stabilizačný systém, ktorý možno úplne vypnúť. Je to z toho dôvodu, že určitá miera preklzovania kolies môže byť niekedy užitočná, napríklad keď vozidlo uviazne v snehu.
CBC
CBC (Cornering Brake Control - Riadenie brzdného účinku v zákrutách )predstavuje doplnok systému ABS a pomáha stabilizovať vozidlo pri brzdení v zákrute. Využíva sa pri tom asymetrické pôsobenie brzdného tlaku (rozdeľovanie brzdného tlaku na brzdy na ľavej a pravej strane alebo zníženie tlaku na zadnej náprave) v prípade fyzicky náročných podmienok (napríklad pohyb vozidla do vnútra oblúka pri zmene zaťaženia kolies).
DSR
DSR (Driver Steering Recommendation - Odporúčanie natočenia volantu pre vodiča) je súčasťou systému kontroly stability a na klzkej vozovke pomáha udržať vozidlo pod kontrolou tým, že pribrzďuje jednotlivé kolesá a vykonáva zásahy do riadenia. Ak má vozidlo tendenciu dostať sa do pretáčavého alebo nedotáčavého šmyku kvôli podmienkam na ceste alebo nadmernej rýchlosti, systematickým pribrzďovaním jednotlivých kolies a tiež aktívnymi zásahmi do riadenia sa rýchlo obnoví smerová stabilita.
EBD
EBD (Electronic Brakeforce Distribution - Elektronický rozdeľovač brzdnej sily) optimálne rozdeľuje brzdný tlak, čo umožňuje dosiahnuť vysoké bočné vodiace sily na zadnej náprave. Tento systém je zárukou regulácie brzdového tlaku a predchádza nadmernému brzdeniu zadných kolies. Systém EBD je základnou súčasťou systému ABS.
ESC
ESC (Electronic Stability Control - Elektronický stabilizačný systém) integruje všetky stabilizačné systémy s cieľom pomôcť vodičovi zvládať kritické situácie, keď sa vozidlo začína dostávať do nekontrolovateľného šmyku. Riadiaca jednotka neustále porovnáva aktuálne údaje o jazde s vypočítanými požadovanými hodnotami. Ak sa vypočítané a skutočné údaje nezhodujú, riadiaca jednotka vydá príslušné pokyny na stabilizáciu vozidla pomocou protiblokovacieho brzdového systému (ABS), protipreklzového systému (ASR) a niekoľkých ďalších špeciálnych snímačov.
VEDELI STE?
Systém ESC je najvýznamnejším prínosom k bezpečnosti vozidiel od zavedenia bezpečnostných pásov, preto je od roku 2014 povinný pre všetky nové vozidlá v EÚ. Vo vozidlách ŠKODA nie je možné systém ESC celkom vypnúť – avšak v modeloch s vysokým výkonom a modeloch s pohonom 4x4 ho možno prepnúť do režimu ESC Sport, v ktorom systém zasahuje neskôr.
HHC
HHC (Hill-Hold Control - Asistent rozjazdu do kopca) pomáha vodičovi pri bezpečnom rozjazde do kopca. Systém sa aktivuje na svahu so sklonom 5 % alebo vyšším a zabezpečí ľahký a bezpečný rozjazd do kopca bez použitia ručnej brzdy. Vďaka nemu sa vozidlo neposúva dozadu ani nestráca rýchlosť. Pomáha aj pri cúvaní do kopca.
VEDELI STE?
Systém sa aktivuje na svahu so sklonom 5 % alebo vyšším a pomocou bŕzd udržiava vozidlo ešte približne ďalšie dve sekundy po uvoľnení brzdového pedála.
MKB
MKB (Multi-collision Brake - Multikolízna brzda) zabraňuje nekontrolovateľnému pohybu vozidla po nehode, aby sa znížilo riziko ďalšej kolízie. Ak je vozidlo účastníkom nehody, ktorá je dostatočne závažná na to, aby sa aktivoval airbag vodiča alebo spolujazdca, automaticky začne brzdiť s cieľom zastaviť pohyb vozidla.
VEDELI STE?
Multikolízna brzda získala ocenenie EURO NCAP Advanced Reward v roku 2013. Odhaduje sa, že ak by boli všetky vozidlá vybavené systémom ako je multikolízna brzda, každý rok by sa mohlo predísť 8% úmrtí a 4% vážnych zranení.
TSA
TSA (Trailer Stability Assist - Asistent stability prívesu) je stabilizačný systém pre vozidlá, ktoré ťahajú príves. Princípom funkcie systému je pribrzďovanie jedného alebo viacerých kolies a zároveň podľa potreby obmedzenie krútiaceho momentu motora. Pomáha stabilizovať príves pri vysokých rýchlostiach, kedy môže dôjsť k jeho rozkmitaniu.
XDS+
XDS+ (Electronic Differential Lock - Elektronická uzávierka diferenciálu)pomáha vodičovi pri prejazde ostrých zákrut a zabezpečuje neutrálne správanie vozidla pri dynamickej jazde v zákrutách. Riadiaca elektronika v podstate simuluje samosvorný diferenciál na zvýšenie trakcie a dynamiky jazdy v zákrutách. Vozidlo bude tak zákruty prechádzať prirodzenejšie a s oveľa väčšou istotou.