Strážni anjeli. Ako fungujú brzdové asistenty.

19.06.2025Automobily Škoda sú vybavené množstvom moderných asistentov, ktoré pomáhajú predchádzať kolíziám – pri jazde vpred, ale aj pri cúvaní či odbočovaní. Na hroziace nebezpečenstvo nielen upozornia, ale v prípade núdze môžu začať samy brzdiť. Zistite, ako fungujú a prečo sa oplatí nevypínať ich, aj keď sa z pohľadu vodiča niekedy môžu zdať až príliš opatrné.
V rámci snahy o maximálnu bezpečnosť sú modely Škoda okrem iného vybavené súpravou sofistikovaných brzdových asistentov, ktoré dokážu vozidlo v prípade potreby zabrzdiť a stabilizovať aj bez zásahu vodiča. Vždy tak konajú s cieľom predísť kolízii. Ich fungovanie sa riadi prísnymi pravidlami a princípom „opatrnosti nikdy nie je nazvyš“.
To platí aj pre systém Front Assist, ktorého úlohou je zabrániť čelnej zrážke, prípadne aspoň čo najviac zmierniť jej prípadné následky. Zasahuje nielen vtedy, keď pred sebou v nebezpečnej vzdialenosti deteguje prekážku alebo iné vozidlo, ale aj keď zistí, že dráhu vozidla môže nečakane skrížiť cyklista alebo chodec.

Front Assist pomáha zabrániť zrážkam (alebo zmierniť ich následky) s vozidlami vpredu. Jeho varovanie sa tak môže ozvať napríklad aj v prípade, keď sa vodič približuje k radu zaparkovaných áut, ktoré sa chystá obísť.
Systémy môžu niekedy spustiť varovanie (alebo dokonca zasiahnuť) aj vtedy, keď si vodič nebezpečenstvo uvedomuje a plánuje naň včas reagovať – napríklad pri obchádzaní zaparkovaných vozidiel. Z pohľadu vodiča tak môže dôjsť k rušivému falošnému poplachu. Vzhľadom na to, že na vznik vážnej nehody stačí odvrátiť zrak len na niekoľko sekúnd, je to však malá daň za bezpečnosť. Navyše nikdy nemožno vylúčiť, že niektorý z ostatných vodičov urobí chybu alebo ho postihne technická porucha. Podľa prieskumov dokáže núdzové brzdenie zabrániť až polovici nehôd.
6 strážnych anjelov
Automobily Škoda majú hneď niekoľko asistentov, ktoré dokážu takpovediac „siahnuť na brzdy“. Vždy ide o situácie, keď systémy vyhodnotia bezprostrednú hrozbu nárazu. Za vodiča môžu brzdiť nasledujúci bezpečnostní asistenti:
- Parkovacie senzory s automatickým brzdením – Parkovacie senzory štandardne poskytujú vodičovi informáciu o blížiacej sa prekážke, ak však nezabrzdí včas, funkcia automatického brzdenia dokáže zabrániť ťuknutiu.
- Automatické núdzové brzdenie pri cúvaní – Rizikové situácie často vznikajú pri cúvaní, napríklad pri vychádzaní z neprehľadného radu áut. Ak sa v nebezpečnej vzdialenosti objaví prichádzajúce vozidlo, cyklista alebo chodec, vozidlo dokáže samé zastaviť.
- Front Assist a antikolízny asistent – Zasahuje v prípade hroziacej čelnej zrážky. Aj pri zníženej viditeľnosti dokáže detegovať napríklad neosvetlených chodcov či cyklistov.
- Asistent pri odbočovaní – Je súčasťou systému Front Assist a zasahuje, ak napríklad pri odbočovaní na križovatke hrozí zrážka s vozidlom v protismere.
- Multikolízna brzda – V prípade aktivácie airbagov sa aktivujú brzdy, aby vozidlo po nehode čo najskôr zastavilo a zostalo stáť, čím sa zabráni ďalším nárazom.
- Núdzový asistent – Auto samo zastaví, aktivuje výstražné svetlá a odomkne dvere, keď systém adaptívneho vedenia v pruhu zistí, že vodič aj napriek výstražným signálom nemá ruky na volante. Príčinou môže byť napríklad náhla zdravotná indispozícia.
Môže ísť napríklad o obrubník, vysokú trávu alebo iné objekty, ktoré v skutočnosti nie sú prekážkami, ale senzory ich z fyzikálnych dôvodov nedokážu odlíšiť od pevných prekážok,“ konštatuje Petr Pořízka z vývojového oddelenia automobilky.

Parkovacie senzory s automatickým brzdením zastavia vozidlo v prípade, že detegujú prekážku pri parkovaní. Za prekážku môžu senzory považovať aj trávu alebo napríklad obrubník.
Vozidlo v takom prípade zastaví, ale to neznamená, že by vodič nemohol manéver dokončiť. Rada je jednoduchá: riadiť sa varovaním, prípadne pri cúvaní znížiť rýchlosť pod bezpečnú hranicu 1,5 km/h – pod týmto limitom asistent nezasahuje. Rovnaký postup v kombinácii s maximálnou opatrnosťou pomôže v prípadoch, keď vodič potrebuje obísť prekážku (stojace vozidlo, stĺp) len veľmi tesne, napríklad vo vzdialenosti niekoľkých centimetrov.

K núdzovému zastaveniu dochádza pri rýchlostiach nad 1,5 km/h – ak vodič ide pomalšie, asistent napríklad pri cúvaní vydáva akustické varovanie, ale aj keď vodič nereaguje, nezasiahne
„Núdzové brzdenie môže byť náhle, ale je znakom potenciálneho nebezpečenstva. V manévri odporúčame pokračovať len v prípade, že ste si istí, že ho bezpečne zvládnete,“ dodáva Pořízka. Zároveň je dobré pamätať na to, že aj v zdanlivo neškodnej tráve sa môžu skrývať iné pevné prekážky a pri tesnom míňaní nezabudnúť na spätné zrkadlá.