Ikonická ŠKODA Popular pred 80 rokmi ohúrila svet na Rally Monte Carlo

/data/images/116000.jpg
  • Rally Monte Carlo 1936: ŠKODA Popular druhá v triede do 1 500 cm3

  • Z Atén do Monaka: Otvorený Popular absolvoval 3 852 kilometrov za štyri dni a bez trestných bodov

  • ŠKODA Popular Monte Carlo sa vyrábala aj malosériovo ako roadster a kupé

Bratislava, 28. január 2016 – Pred 80 rokmi sa ŠKODA Popular s posádkou Zdeněk Pohl/Jaroslav Hausman na Rally Monte Carlo umiestnila na fantastickom druhom mieste v triede do 1 500 cm3. Predchodca súčasného špeciálu ŠKODA Fabia R5 tak položil základy pôsobivého radu úspechov továrenského tímu ŠKODA Motorsport. Z úspechu profitovali aj zákazníci značky ŠKODA. Obľúbený ľudový automobil Popular vznikol aj v predajnej sérii roadsterov a kupé ŠKODA Popular Monte Carlo.
 
„ŠKODA je hrdá na svoju bohatú tradíciu na poli motoristického športu,“ hovorí Michal Hrabánek, vedúci ŠKODA Motorsport. „Automobil ŠKODA Popular mal v 30. rokoch minulého storočia na pretekárskych tratiach podobne osobité postavenie, ako súčasná ŠKODA Fabia R5. Úspechy našich predchodcov sú pre nás silnou motiváciou. V sezóne 2015 získala nová ŠKODA Fabia R5 štyri víťazstvá vo WRC 2, päť národných titulov a tiež štvrtý titul APRC v rade pre značku ŠKODA,“ dopĺňa Hrabánek.

„Pokroková technická koncepcia s vtedy moderným chrbtovým rámom, nezávislým zavesením všetkých kolies a synchronizovanou prevodovkou v usporiadaní transaxle v mnohom predbehla dobu,“ hovorí Michal Velebný, koordinátor reštaurátorskej dielne ŠKODA Múzea v Mladej Boleslavi. „Automobily ŠKODA Popular dosiahli významné úspechy na tratiach pretekov a súťaží nielen v Európe, ale dokonca aj v Južnej Amerike,“ hovorí Michal Velebný.

ŠKODA Popular debutovala v roku 1934 a vytvorila základ ponuky úplne novej generácie osobných a ľahkých úžitkových automobilov mladoboleslavskej značky, ktorá sa vďaka tomu v tridsiatych rokoch stala v Československu najpredávanejšou značkou a zbierala úspechy aj v zahraničí. Automobily ŠKODA už vtedy bodovali modernou technikou, atraktívnym vzhľadom, ale zároveň aj zaujímavým pomerom ceny a úžitkovej hodnoty.

Roadster ŠKODA Popular pre Rally Monte Carlo 1936 bol vybavený trojstupňovou manuálnou prevodovkou v bloku s rozvodovkou zadnej nápravy a výkonnejším motorom z radu Rapid. Štvorvalec so zdvihovým objemom 1 386 cm3 dosahoval výkon 34 koní (25 kW) a dve palivové nádrže s celkovým objemom 170 litrov mu zaručovali dojazd približne 1 500 km. Najväčšia rýchlosť predstavovala 110 km/h. Z hmotnosti 790 kilogramov pripadlo na otvorenú karosériu iba 250 kg, plne naložený Popular vážil asi 960 kg plus 170 kilogramov posádky.
 
14. januára 1936 vyrazili Pohl s Hofmanom na otvorenom pretekárskom automobile z Prahy na miesto oficiálneho štartu do Atén. Z nich nasledovali 3 852 kilometrové preteky cez Solún, Belehrad, Budapešť, Viedeň, Štrasburg a Avignon do Monaka. Do cieľa dorazila posádka s automobilom ŠKODA Popular 29. januára 1936 bez trestných bodov, uspela v technickej oblasti aj v jazde zručnosti. V triede do 1 500 cm3 skončil automobil ŠKODA s posádkou Pohl/Hausmann na druhom mieste.

V zimnom období mali k dispozícii prídavné teplovzdušné vykurovanie, držiaky na „thermoform“ (termosku) a mapu, snímateľný rámček s elektrickým vyhrievaním vodičovho priezoru čelným sklom alebo sklopné sedadlo spolujazdca, aby si mohol cestou oddýchnuť. Skúsená posádka si už predtým v domácich Krkonošiach úspešne otestovala kožené kombinézy a terénne pneumatiky domácej značky Baťa.

ŠKODA svoj úspech v prestížnej monackej rally zúročila okrem iného v podobe početne limitovanej série 70 elegantných roadsterov a kupé Popular Monte Carlo. Čierne kupé z tejto série dnes patrí k ozdobám zbierok mladoboleslavského ŠKODA Múzea.

Ľahké a cenovo dostupné automobily ŠKODA Popular boli vo svojej dobe veľmi obľúbené a pomáhali motorizovať široké vrstvy obyvateľstva. V ponuke bol štvor aj dvojdverový uzavretý variant, obľube sa tešili aj otvorené karosérie. Popular sa rýchlo stal najpredávanejším automobilom vo vtedajšom Československu. V rokoch 1934 až 1946 sa ho vyrobilo viac ako 20 000 exemplárov, z ktorých takmer 6 000 zamierilo na export do 50 krajín sveta, okrem iného do Číny, Indie a do radu afrických a juhoamerických štátov. K veľkým prednostiam automobilu ŠKODA Popular patrila spoľahlivosť a robustnosť. Tieto vlastnosti sa v druhej polovici 30. rokov osvedčili aj v niekoľkých diaľkových jazdách.

/Zdroj: ŠKODA AUTO Slovensko s.r.o./
 
 
Nastavenie súborov cookies