OD PRVEJ K ŠTVRTEJ. NOVÁ FABIA MÁ NA ČO NADVÄZOVAŤ.

/data/images/130377.jpg
15.02.2021

ŠKODA FABIA štvrtej generácie prvýkrát ukázala svoju siluetu. V technológii i dizajne spraví výrazný krok vpred. Pripomeňte si, ako ešte v minulom storočí vznikala prvá generácia a ako mohla vyzerať.

Štvrtá generácia obľúbeného modelu FABIA dostane podľa prvej zverejnenej siluety nové proporcie a sľubuje špičkovú techniku, vyššiu bezpečnosť aj väčší kufor.

Nová FABIA využíva koncernovú modulárnu platformu MQB-A0 určenú pre malé vozidlá s priečne montovaným motorom umiestneným vpredu. Vďaka nej štvrtá generácia oproti tým predchádzajúcim narástla vo všetkých smeroch. Batožinový priestor novinky, ktorú ŠKODA AUTO odhalí na jar, napríklad oproti predchodkyni narastie o 50 litrov. Tuhšia karoséria a moderná séria bezpečnostných a asistenčných systémov zvyšujú jednak komfort vozidla, ale aj aktívnu a pasívnu bezpečnosť.

tit
Silueta novej generácie modelu ŠKODA FABIA

Štvrtá generácia modelu FABIA dostane navyše aj moderné benzínové motory EVO s nízkou spotrebou paliva i nízkymi emisiami CO2, zákazníci si budú môcť vybrať verzie vybavené manuálnou prevodovkou alebo sedemstupňovým automatom DSG. Nová ŠKODA FABIA tak bude patriť k najuniverzálnejším modelom svojho segmentu podobne, ako tomu bolo pri prvej generácii predstavenej v roku 1999.

Nová technika i dizajn
FABIA vo svojej prvej generácii nadväzovala na modely FAVORIT a FELICIA, ktorých korene siahajú do 80. rokov, a ešte pred nástupom nového milénia sa stala definíciou malého mestského i rodinného vozidla pre 21. storočie. Aj meno nového modelu prvým písmenom F odkazovalo na svojich predchodcov. Prvá ŠKODA FABIA sa stala prvým moderným vozidlom značky ŠKODA segmentu B (v anglofónnych krajinách nazývaným ako supermini), ktorý vznikol už pod taktovkou koncernu Volkswagen.
2
Do detailu prepracovaná skica prvej verzie modelu ŠKODA FABIA od Václava Capoucha.

FABIA prvej generácie dostala od konštruktérov vo svojej dobe najmodernejšiu koncernovú platformu pre malé autá označovanú ako PQ24. Vtedy išlo o celkom nový model, ktorý mal v porovnaní so svojím predchodcom jednak novú techniku, ale samozrejme aj dizajn.

Zadanie bolo zdanlivo jednoduché. „Dostali sme základné rozmery a technické požiadavky vyplývajúce z platformy a našou úlohou bolo nakresliť moderné, ale naďalej pomerne konzervatívne malé auto,“ spomína Václav Capouch, ktorý v dizajnovom tíme ŠKODA AUTO zastával funkciu koordinátora dizajnu exteriéru. Nakoniec paralelne vznikli tri varianty dizajnu; okrem tej od Václava Capoucha to boli verzie Belgičana Luca Donckerwolka a Brazílčana Raula Piresa.

3A 3B

Tri rôzne interpretácie od troch rôznych dizajnérov vtedy priniesli prvú predstavu o budúcom modeli FABIA, pričom spoločné mali to, že hlavne v zadnej časti strechy a v oblasti zadného okna bola karoséria výrazne zaoblenejšia, ako v konečnom prevedení. Aj keď sa jednotlivé návrhy líšili, predsa len v nich môžeme nájsť aj niekoľko spoločných prvkov: výraznú líniu bokov s čistou a rovnou plochou alebo oddelenie bokov vozidla od ostatných plôch jednou výraznou linkou, ktorá sa tiahne od predného nárazníka až po zadné svetlomety.

Dizajnéri prvej generácie
Dizajn prvej generácie modelu ŠKODA FABIA vznikal v tíme asi dvoch desiatok dizajnérov. Zložený bol zo skúsených odborníkov i mladých nádejí, pričom jeho členovia pochádzali doslova zo všetkých kútov sveta. Šéfom dizajnu automobilky bol v tej dobe Dirk van Braeckel a funkciu koordinátora dizajnu exteriéru zastával Václav Capouch, ktorý predtým do výroby sprevádzal „Bertoneho“ FAVORIT i jeho nástupcu, model FELICIA. Okrem neho, Luca Donckerwolka a Raula Piresa na interiéri pracovali napríklad Kanaďan so slovensko-českými koreňmi Martin Uhlárik. Deriváty modelu sú zasa z veľkej časti dielom Daniela Petra, ktorý v oddelení dizajnu automobilky pôsobí do dnešných dní.


Interná súťaž
Automobilka to spravila tak, že rozvíjať víziu vozidla nechala všetkých troch dizajnérov. Takáto interná súťaž je v týchto prípadoch celkom obvyklá, má pomôcť priniesť viac nápadov a zhodnotiť niektoré možnosti vývoja dizajnu. Navyše sa postupne objavujú aj pripomienky a požiadavky zo strany vedenia. „Na začiatku sme na to toľko nemysleli, ale v priebehu vývoja sa napríklad objavila požiadavka previazať dizajn pripravovaného modelu s modelom OCTAVIA, ktorý bol predchodcom FABIE, a vlastne tak definovať dizajnový jazyk automobilky. Preto dostala FABIA svoju charakteristickú čelnú masku,“ prezrádza Václav Capouch, ako získala prvá FABIA svoju tvár.
4A 4B 4C 4D

Z internej súťaže vyšla víťazne verzia Brazílčana Raula Piresa, ktorá sa nakoniec realizovala. Aj napriek tomu vozidlo nesie i rukopis Václava Capoucha a ďalších členov tímu. „Návrh auta je samozrejme tímovou prácou, každý prispieva k niektorej časti vozidla. Ja som v tom čase pracoval napríklad na svetlometoch. Rôzni dizajnéri však zvyčajne rozpracovávajú detaily ako kľučky, kolesá, nárazníky a ďalšie,“ hovorí Capouch.

Tri karosérie
Jedným z ľudí, ktorí tieto rôzne detaily riešili, bol v tom čase ešte do istej miery nováčik Daniel Petr. Ten mal napríklad na starosti prípravu športovej verzie RS. „Už vtedy tu bola myšlienka, že ŠKODA bude s modelom FABIA súťažiť vo WRC, takže jednou z úloh bolo dostať auto cez hranicu štyroch metrov, ktorá bola v tom čase homologačnou podmienkou,“ spomína Daniel Petr na dôležitý detail zadania. „Prepracovával som preto predný nárazník, ktorý je u RS oproti štandardnému prevedeniu dlhší,“ vysvetľuje.
5A

Zameranie na športové prevedenie vozidla priviedlo Petra aj k vytvoreniu dvoch nakoniec nerealizovaných verzií modelu FABIA: prevedenia GTC Coupé a GTC Roadster, pri ktorých bolo v podstate hneď jasné, že ide len o cvičenie. „Pri vývoji sme sa vydali praktickejším smerom. Jasná bola príprava prevedenia kombi, veď tento variant existoval už aj u predchádzajúcich modelov FELICIA a FAVORIT,“ vysvetľuje Daniel Petr vtedajšie smerovanie a vzápätí dodáva: „Určitým prekvapením bola verzia sedan, ktorá nadviazala na podobné štúdie z čias modelu FAVORIT, ale kategória malých sedanov sa vtedy zdala byť perspektívna.“
6
Prvá generácia modelu ŠKODA FABIA mala tri karosárske varianty

ŠKODA FABIA mohla mať ešte jeden ďalší variant, aj keď v tomto prípade nešlo o karosársku záležitosť. „Existujú aj skice vozidla vo variante pre značku Volkswagen. Koncern koketoval s myšlienkou, že by v tomto variante model vyrábal a predával v Mexiku,“ spomína Daniel Petr.

Nadčasová
Dizajn modelu ŠKODA FABIA prvej generácie sa podaril a stretol sa s dobrým prijatím verejnosti. „Auto dostalo iný strih, ako verejnosť očakávala, ale páčilo sa. A páči sa vlastne do dnešných dní. Ja ho naďalej považujem za celkom štýlové. Prvá FABIA podľa mňa vyzerá aj dnes moderne. Má čisté plochy, ostré hrany a disponuje výraznou nadčasovosťou,“ hodnotí Daniel Petr vzhľad s odstupom času. Pripúšťa však, že na vozidle sú samozrejme aj detaily, ktoré sa dali urobiť aj inak a dnes by možno pôsobili lepšie. „Niekedy chcete zmeniť detail, ale na to potom musia nadväzovať ďalšie a ďalšie zmeny v ostatných častiach vozidla,“ opisuje úskalia prípadných neskorších úprav dizajnu Václav Capouch.
7
ŠKODA FABIA pvrej generácie

Autá však starnú hlavne z hľadiska použitých technológií a práve v nich sa prvá verzia modelu FABIA najviac líši od najmodernejších áut. „Dizajn auta dnes robia svetlá a kolesá. Hlavne pri svetlách sme vtedy nemali také možnosti, akými technika disponuje dnes,“ naznačuje Václav Capouch. Podobné prirovnanie má aj pre interiér: “Vtedy prístrojová doska s jednoduchou kompozíciou a jasnými tvarmi vyzerala moderne, z dnešného pohľadu je však toto riešenie možno až naivne jednoduché,“ hodnotí kabínu prvej generácie.
8
Interiér prvej generácie modelu ŠKODA FABIA