ŠKODA ENYAQ COUPÉ RS iV: Prvý čisto elektrický model športového radu RS

/data/images/158050.jpg
11.02.2022
  • Po modeli OCTAVIA RS iV predstavuje ENYAQ COUPÉ RS iV ďalší krok na ceste k elektrifikácii

  • Skratka RS, odvodená od Rallye Sport, označuje od roku 2000 najšportovejšie sériovo vyrábané vozidlá značky ŠKODA

  • ŠKODA pokračuje v 120 rokov trvajúcej tradícii motoršportu, písmená RS používa už od roku 1974

S vozidlom ENYAQ COUPÉ RS iV otvára ŠKODA AUTO ďalšiu kapitolu úspešného príbehu vozov RS značky ŠKODA. Po vozidle ŠKODA OCTAVIA RS iV s plug-in hybridným pohonom je toto vozidlo prvým čisto elektrickým modelom športového radu RS. Jeho karoséria v štýle kupé odkazuje aj na pretekárske prototypy ŠKODA 180 RS a 200 RS, pri ktorých ŠKODA AUTO v roku 1974 prvýkrát použila označenie RS odvodené od Rallye Sport. V roku 1975 bola predstavená ŠKODA 130 RS, ktorá v roku 1977 vybojovala dvojité víťazstvo na legendárnych pretekoch Rallye Monte Carlo. Od roku 2000 nesú označenie RS aj najšportovejšie sériovo vyrábané vozidlá značky ŠKODA.

ŠKODA RS – táto skratka symbolizuje už 47 rokov úspechov na pretekárskych tratiach a okruhoch po celom svete. Zároveň sa tak viac ako dve desaťročia označujú najšportovejšie sériovo vyrábané vozidlá značky ŠKODA. Písmená RS, odvodené zo slov Rallye Sport, boli prvýkrát použité v roku 1974 pri pretekárskych prototypoch ŠKODA 180 RS a 200 RS. O rok neskôr mala premiéru legendárna ŠKODA 130 RS. Toto kupé s hmotnosťou 720 kg slávilo do roku 1983 mnoho úspechov na medzinárodných pretekoch rely i na okruhových podujatiach. V roku 1977 obsadil voz 130 RS vo svojej triede prvé dve miesta v pretekoch Rallye Monte Carlo a vyhral aj Rallye Akropolis. Úspešný bol aj na okruhoch a v roku 1981 získal celkové víťazstvo v majstrovstvách Európy cestovných automobilov.

Od roku 2000 sa skratkou RS označujú športové sériové vozidlá značky ŠKODA
ŠKODA AUTO pokračuje od roku 2000 v úspešnej histórii pretekárskych modelov ŠKODA sériovo vyrábanými športovými vozidlami RS. Prvým sériovým modelom RS bola v roku 2000 OCTAVIA RS s turbodúchadlom preplňovaným motorom s objemom 1,8 l a výkonom 132 kW (180 k). V rovnakom čase sa objavilo vozidlo ŠKODA OCTAVIA WRC v majstrovstvách sveta v rely. O rok neskôr nasledovala prvá OCTAVIA COMBI RS. Druhá, tretia a štvrtá generácia modelu OCTAVIA zahŕňa modely RS v oboch karosárskych variantoch, a to vrátane výkonných naftových motorov. V roku 2020 sa prvýkrát objavuje aj elektrifikovaná verzia s plug-in hybridným pohonom a systémovým výkonom 180 kW (245 k).
29_SKODA_ENYAQ_COUPE_RS_iV-1920x1281 27_SKODA_ENYAQ_COUPE_RS_iV-1920x1281

Prvým SUV radu RS bol KODIAQ
V roku 2003 rozšírila ŠKODA AUTO rad RS o voz FABIA RS, ktorý fungoval ako homologačný model pre paralelne predstavený nový pretekársky špeciál FABIA WRC. Motor 1,9 TDI mal výkon 96 kW (130 k). V roku 2010 prišiel variant RS druhej generácie modelu ŠKODA FABIA s benzínovým motorom preplňovaným turbodúchadlom a kompresorom s objemom 1,4 l a výkonom 132 kW (180 k). Prvýkrát sa objavil aj v karosárskej verzii kombi. Prvým SUV radu RS bol v roku 2018 KODIAQ RS, ktorý s motorom 2,0 TDI s výkonom 176 kW (240 k) stanovil časom 9:29,84 minúty rekord na jedno kolo v kategórii sedemmiestnych SUV na legendárnej Severnej slučke Nürburgringu (Nordschleife) dlhej 20,832 km. V lete 2021 bol dvakrát preplňovaný naftový motor nahradený o 60 kg ľahším benzínovým motorom 2,0 TSI s výkonom 180 kW (245 k). ŠKODA KODIAQ RS vďaka tomu ponúka dynamickejšie jazdné vlastnosti a ešte lepšie jazdné výkony.
SKODA_ENYAQ_COUPE_RS_iV_Historia_RS-SK-1920x1080