Asistenčné systémy pre bezpečnú jazdu

/data/images/123813.jpg
8.11.2020

Automobily ŠKODA sa radia k najbezpečnejším vo svojich segmentoch. Dôvodom je najväčšia ponuka moderných asistenčných systémov, z ktorých sú už mnohé súčasťou štandardnej výbavy. Zavedenie nových a pokročilých systémov je ďalším dôkazom toho, že ŠKODA pri bezpečnosti a komforte jazdy nenecháva nič na náhodu. Systémy pomáhajú vodičovi, opticky a akusticky ho varujú a v prípade ohrozenia aktívne zasiahnu.

Front Assist so sledovaním chodcov
Front Assist používa predný radar na monitorovanie vzdialenosti od predchádzajúceho vozidla vrátane automatického spomalenia a brzdenia v prípade núdze s cieľom upozorniť vodiča na nebezpečenstvo kolízie a v prípade, že kolízii nemožno zabrániť, zmierniť jej následky prostredníctvom brzdenia.

Systém dokáže rozpoznávať aj chodcov – upozorní vodiča na bezprostredne hroziacu kolíziu, pripraví vozidlo na núdzové zastavenie, poskytne vodičovi asistenciu pri brzdení alebo aktivuje automatické brzdenie.

Systém používa tieto snímače:
Front Assist so sledovaním chodcov

City Safe Drive
City Safe Drive v meste upozorní vodiča v prípade, že na vozovke zistí prekážku, a ak vodič nereaguje, začne automaticky brzdiť. Tento systém má vo všeobecnosti rovnakú funkciu ako Front Assist, ale pracuje len pri mestských rýchlostiach a na monitorovanie vzdialenosti používa laserový snímač rýchlosti približovania namiesto radaru, ktorý používa Front Assist.

City Safe Drive v meste monitoruje priestor do vzdialenosti 10 metrov pred vozidlom pri rýchlosti nižšej ako 30 km/h. Pri rýchlosti do 20 km/h dokáže systém bezpečne úplne zastaviť.
city safe 1
city safe 2

Lane Assist
Asistent jazdy v pruhu používa kameru vo vnútornom spätnom zrkadle na monitorovanie vodorovného dopravného značenia pred vozidlom a proaktívne (pomocou automatických zásahov do riadenia) udržiava vozidlo v príslušnom jazdnom pruhu, a to najmä na diaľniciach a rýchlostných cestách. Systém zasahuje len v prípade, že hrozí riziko prejazdu za sledovanú čiaru dopravného značenia.
lane asisist 1
Adaptívny asistent jazdy v pruhu je inteligentná funkcia určená na to, aby udržiavala vozidlo v strede jazdného pruhu. Keď je tento režim zapnutý, zasahuje s cieľom udržiavať vozidlo v strede jazdného pruhu (aj počas zatáčania), aby sa nepohybovalo od jednej čiary po druhú. Táto funkcia nemá úlohu autonómneho riadenia – od vodiča sa vyžaduje, aby mal ruky na volante.
lane asisist 2

Ak systém zaznamená, že vodič nedrží volant, bude udržiavať vozidlo v jazdnom pruhu a približne po 10 sekundách upozorní vodiča akusticky a opticky. Po tomto upozornení bude systém ešte ďalšiu sekundu pracovať. Potom sa vypne a prestane pomáhať vodičovi. Vodič musí chytiť volať a prevziať riadenie (alebo systém opätovne aktivovať).

Blind Spot Detect
Systém Blind Spot Detect používa dva radary pod zadným nárazníkom na monitorovanie priestoru za vozidlom a upozorní vodiča na vozidlá pohybujúce sa v mŕtvom uhle rozsvietením výstražného indikátora vo vonkajšom hornom rohu spätných zrkadiel. Vďaka tomuto systému sa podstatne zvyšuje bezpečnosť pri predchádzaní a zmene jazdných pruhov. Ak je k vozidlu pripojený príves, systém detekcie mŕtveho uhla sa automaticky vypne.

Dosah zadných radarov systému detekcie mŕtveho uhla je až 20 metrov za vozidlo.
Blind Spot Detect

Rear Traffic Alert
Rear Traffic Alert používa dva radary pod zadným nárazníkom na monitorovanie priestoru za vozidlom a upozorní vodiča na objekty pohybujúce sa za vozidlom. Je to obzvlášť praktické, keď vodič vychádza z radu priečne zaparkovaných vozidiel a nevidí na obe strany cesty – ak sa približuje vozidlo, systém upozorní vodiča alebo v prípade potreby vozidlo zastaví.

Manoeuvre Assist
Asistent pri manévrovaní minimalizuje riziko kolízie pri manévrovaní s vozidlom nízkou rýchlosťou (pri parkovaní). Na rozpoznanie statických a pohyblivých prekážok systém používa predné a zadné ultrazvukové snímače parkovacieho asistenta. Ak sa zistí riziko kolízie s prekážkou (na základe analýzy rýchlosti a smeru vozidla), systém automatickým aktivovaním bŕzd zastaví vozidlo.

Dosah parkovacích snímačov, ktoré využíva asistent pri manévrovaní, je až 1,6 metra za vozidlom.
Manoeuvre 1

Manoeuvre 2

Rozpoznávanie dopravných značiek
Na základe spolupráce multifunkčnej kamery a navigačného systému sa na displejoch systému Maxi DOT a navigácie rozpoznávajú a zobrazujú tieto dopravné značky:
  • Rýchlostné obmedzenie a koniec rýchlostného obmedzenia
  • Zákaz predchádzania a koniec zákazu predchádzania
  • Značky všeobecne označujúce koniec obmedzenia
  • Dodatkové tabule (platnosť za mokra, smerové šípky)
Systém dokáže identifikovať značky na ľavej aj pravej strane, ako aj nad cestou. Navyše dokáže rozpoznať aj premenlivé dopravné značenie (elektronické informačné tabule).
Funkcia rozpoznávania dopravných značiek dokáže prečítať aj špeciálne značky pre nákladné vozidlá a motocykle, ale nezobrazuje ich.
rozpoznavanie znaciek

Výstraha pre vodiča
Výstraha pre vodiča znižuje riziko núdzovej situácie spôsobenej nepozornosťou vodiča v dôsledku únavy. Systém monitoruje zásahy vodiča do riadenia a porovnáva tieto informácie s celkovým správaním vodiča počas referenčného obdobia a vopred stanovenými charakteristikami správania unaveného vodiča. Zásahy unaveného vodiča do riadenia sú trhanejšie, intenzívnejšie a častejšie než v prípade oddýchnutého a pozorného vodiča. Vodiča upozorní zvukový signál a upozornenie, ktoré sa na päť sekúnd zobrazí na prístrojovom paneli a odporučí mu, aby si urobil prestávku.

Výstraha pre vodiča nebude upozorňovať vodiča počas prvých 15 minút jazdy alebo do dosiahnutia rýchlosti 65 km/h.
vystraha pre vodica
 

Ďaľšie správy z blogu

Nastavenie súborov cookies