Holandský chvat: jednoduchý návyk, ktorý zachraňuje životy

/data/images/320330.jpg
12.08.2024
Viete, že pri vystupovaní z auta môžete zachrániť ľudský život? Tým, že si osvojíte odlišný spôsob otvorenia dverí, predídete zrazeniu okoloidúceho cyklistu, ktorého inak neuvidíte.

Pravdepodobne to robíte úplne automaticky: kľučku ľavých dverí auta ťaháte ľavou rukou, pravých zasa pravou. Je však načase zamyslieť sa nad zmenou. Na uliciach je čoraz viac cyklistov - a keď sa im v ceste náhle objavia otvorené dvere, nemajú šancu zareagovať. Asistenčné systémy moderných automobilov sa síce dokážu postarať o veľa vecí, ale ľudský faktor nakoniec vždy rozhoduje.

Ako na holandský chvat:
DutchReach_infographic-2_23c1791e


Preto sa celosvetovo presadzuje jednoduchá, ale účinná technika: holandský chvat. Je to metóda, ktorá vznikla v Holandsku, krajine známej svojou cyklistickou kultúrou. Myšlienka je jednoduchá: použite vzdialenejšiu ruku. Na ľavostranných sedadlách to znamená používať pravú ruku, vpravo zasa ruku ľavú. Tento úkon prirodzene spôsobí, že sa človek otočí do strany a pozrie sa cez rameno, čo umožňuje spozorovať inak veľmi ťažko postrehnuteľného cyklistu, ktorý sa zozadu blíži k autu, prípadne je už vedľa neho.

Bezpečnosť cyklistov je hlavne v mestách zásadným problémom. Nehody tohto typu, pre ktoré sa vžil anglický termín dooring, keď cyklista narazí do náhle otvorených dverí auta, môžu viesť k vážnym zraneniam alebo dokonca k smrti. Podľa štúdií predstavujú takmer dvadsať percent nahlásených nehôd cyklistov. Tým, že holandský chvat ľudí v aute núti, aby pred otvorením dverí skontrolovali svoje okolie, sa pravdepodobnosť nehôd spôsobených dverami výrazne znižuje.
oct_fl_011_ad54ee0e-1920x1440
Stráženie mŕtveho uhla pomáha pri sledovaní priestoru za vozidlom.

Napriek tomu, že hlavným prínosom holandského chvatu je zvýšenie bezpečnosti cyklistov, podporuje aj prehlbovanie kultúry vzájomnej ohľaduplnosti, rešpektu a spoločného využívania ciest. Hoci moderné autá sú čoraz častejšie vybavené asistenčnými systémami, ktoré tento mŕtvy uhol pri vystupovaní monitorujú, holandský chvat je dobrá a účinná metóda.

TIP: Vieme, aké ťažké je zmeniť zaužívané správanie. Veľkým pomocníkom tu môže byť signál alebo pripomienka, niečo ako povestný uzol na vreckovke. Na dvere si môžete nalepiť špeciálnu nálepku alebo na kľučku dverí priviazať stužku či gumičku do vlasov. Je to akási výstraha, ktorá mozgu signalizuje: pozor, niečo je tu inak, ako som zvyknutý.
DutchReach_8x10cm_sticker-1_239fd4b1


Škoda fandí cyklistike
Ďalšie rady a odporúčania pre cyklistov, ako aj zaujímavé príbehy, jedinečné rozhovory, originálne videá a unikátne reportáže zo sveta cyklistiky nájdete v online magazíne WeLoveCycling.sk.

Cyklistov chránia aj asistenčné systémy
Vozidlá Škoda sú vybavené hneď niekoľkými asistenčnými systémami, ktoré aktívne chránia chodcov i cyklistov v okolí vozidla. Systém Front Assist zabraňuje kolíziám. Ak hrozí kolízia, ktorej sa už nedá vyhnúť, automaticky zabrzdí, aby zmiernil následky nehody. Keď do jazdnej dráhy vozidla vstúpi chodec alebo cyklista, takisto sám aktivuje núdzové brzdenie. V krízovej situácii, keď systém Front Assist zasiahne brzdením a vodič pohybom volantu naznačí, že vykonáva vyhýbací manéver, antikolízny asistent vykoná cielené zásahy do riadenia, aby pomohol vyhnúť sa prekážke.
kdq_ng_022_high_28599718-1920x1280

Vďaka dvom radarovým senzorom druhej generácie v zadnej časti vozidla dokáže systém Stráženia mŕtveho uhla (Side Assist) rozpoznať vozidlá a cyklistov, ktorí sa približujú zozadu alebo sa nachádzajú v mŕtvom uhle. Šoféra varujú LED svetlá vo vnútri krytov vonkajších spätných zrkadiel. Doplnkom tohto asistenčného systému je bezpečnostná funkcia Varovanie pri vystupovaní z vozidla. Vodiča i ostatných pasažierov varuje pri vystupovaní v tom prípade, ak pri otváraní dverí hrozí kolízia s iným vozidlom, cyklistom, kolobežkou alebo bežcom - napríklad pri pozdĺžnom parkovaní. Varovanie je vizuálne aj akustické. Varovanie pri vystupovaní z vozidla využíva radary systému stráženia mŕtveho uhla a monitoruje priestor pozdĺž strán vozidla až do vzdialenosti 35 metrov.
scl_fl_024_front_assist_pedestrian_96927758-1920x1280

Desatoro holandského chvatu

  1. Vďaka použitiu vzdialenejšej ruky sa trup i hlava otočia smerom k vonkajšiemu spätnému zrkadlu.
  2. Človek sa môže cez rameno bočným okienkom ľahko pozrieť von a dozadu. (Pre porovnanie, použitie bližšej ruky drží rameno pri okne, blokuje otáčanie trupu a znemožňuje alebo obmedzuje výhľad dozadu).
  3. Pri čiastočnom pootvorení dverí človek získa dobrý a ničím nerušený výhľad dozadu, aby mohol sledovať prichádzajúcich cyklistov a premávku.
  4. Natiahnutie vzdialenejšej ruky na kľučku dverí umožňuje spočiatku len pomalé a čiastočné otvorenie dverí. Zabraňuje tak náhlemu, prudkému otvoreniu.
  5. Toto pomalé čiastočné otvorenie môže cyklistu upozorniť a poskytnúť mu priestor a čas na reakciu.
  6. Vďaka držaniu kľučky dverí počas celého priebehu otvárania, je v prípade potreby možné dvere rýchlo zabuchnúť.
  7. Metóda vzdialenejšej ruky funguje pre cestujúcich vpredu aj vzadu. V prípade cestujúcich vzadu navyše eliminuje nevýhodu absencie zrkadla.
  8. Použitie vzdialenejšej ruky umožňuje vystupovať smerom k premávke prichádzajúcej zozadu, ktorú je tak možné dobre vidieť a možno na ňu reagovať oveľa lepšie ako pri vystupovaní do strany kolmo od vozidla.
  9. Pri pravidelnom používaní sa holandský chvat stáva bežnou rutinou, ktorá sa vryje do pamäti.
  10. Nahrádza jeden zautomatizovaný návyk iným zautomatizovaným návykom. Tento druhý návyk je však podstatne bezpečnejší.

Ďaľšie správy z blogu

Nastavenie súborov cookies