Máte pri nádrži písmená XTL? Zistite, čo znamenajú.

20.06.2025Niektoré vozidlá Škoda majú pri nádrži skratku XTL. Tá znamená, že môžu tankovať palivo s oveľa nižšou uhlíkovou stopou. Do nádrže sa tankuje ako prvá náplň už v továrni. Odhaľte tajomstvo skratky XTL a ďalšie kroky spoločnosti Škoda Auto smerom k udržateľnosti.
Škoda Auto venuje veľké úsilie znižovaniu emisií CO₂ pri svojich autách. Okrem elektrifikácie modelového portfólia existujú aj iné spôsoby, ako to dosiahnuť. Jedným z nich je využívanie alternatívnych palív pri vozidlách so spaľovacími motormi. Dieselové modely Škoda tak môžu tankovať syntetickú naftu nazývanú HVO. Pri jej používaní klesajú emisie CO₂ v životnom cykle paliva a vozidla až o 90 %.
„Rozhodujúci je spôsob výroby. Nafta HVO sa vyrába prevažne z použitých kuchynských a odpadových rastlinných olejov, pričom rastliny pri svojom raste najskôr fotosyntézou absorbovali CO₂ z atmosféry, ktorý sa následne po spálení paliva vráti späť do ovzdušia,“ vysvetľuje kolobeh Martin Řepka z Technického vývoja Škoda Auto.
6 výhod syntetickej nafty HVO oproti fosílnej (bežnej) nafte
1. Má vysoké cetánové číslo, čo zlepšuje efektivitu spaľovania.
2. Reálne znižuje emisie CO₂ až o 90 %.
3. Produkuje menej škodlivých emisií, najmä emisií častíc, čo znižuje frekvenciu regenerácie filtra pevných častíc.
4. Vytvára menej usadenín v motore.
5. V nádrži vydrží aj 10 rokov bez degradácie.
6. Neabsorbuje vzdušnú vlhkosť.
Pre nové aj niektoré staršie autá
Syntetickú naftu s dramaticky nižšími emisiami CO₂ v životnom cykle môžu do vozidiel Škoda tankovať mnohí ich používatelia. Automobilka oficiálne potvrdzuje možnosť používania HVO v autách od modelového roka 2022, teda vyrobených od 25. kalendárneho týždňa roka 2021. Od apríla 2024 dostávajú všetky dieselové vozidlá Škoda vyrobené v závodoch v Českej republike toto palivo ako svoju prvotnú náplň.

Škoda Kodiaq

Škoda Octavia

Škoda Superb
Autá, ktoré môžu spaľovať HVO, majú túto možnosť jasne vyznačenú na vnútornej strane krytu nádrže alebo priamo pri hrdle. Na palivovom štítku je okrem tradičného označenia nafty B7 aj symbol XTL. Do takýchto vozidiel môžu vodiči syntetickú naftu tankovať úplne bez obáv. Testy ukázali, že bez problémov možno HVO tankovať aj do dieselových vozidiel Škoda vyrobených od roku 2015.
Zákazníci, ktorí by chceli HVO vyskúšať, ale symbol XTL na svojom vozidle nemajú, sa môžu informovať u obchodných zástupcov značky Škoda. Automobilka nemôže túto možnosť oficiálne potvrdiť, kým palivo neotestuje a nie je si istá, že vozidlo s ním spĺňa všetku emisnú legislatívu. „Technické problémy, ako napríklad degradácia niektorých gumových dielov alebo tesnení, ako to môže byť pri etanole ako alternatíve k benzínu, HVO nespôsobuje,“ zdôrazňuje bezproblémovosť paliva Řepka.
Hľadajte znak XTL
Možnosť tankovať palivo HVO označuje pri vozidlách Škoda skratka XTL na palivovom štítku. Dôvodom, prečo sa nafta HVO v tomto prípade skrýva pod skratkou XTL, je fakt, že toto palivo patrí do kategórie tzv. parafínových náft spĺňajúcich normu EN 15940. Parafínové nafty sa všeobecne označujú práve skratkou XTL: X-to-Liquid.
Tieto palivá sa dajú vyrobiť rôznymi spôsobmi:
- BTL (Biomass-to-Liquid) z biomasy, čo je aj prípad HVO, ktoré využíva Škoda Auto
- GTL (Gas-to-Liquid) zo zemného plynu či bioplynu
- PTL (Power-to-Liquid) z vody a CO₂ za pomoci obnoviteľnej elektrickej energie (takto vzniká napríklad eDiesel)
Pod skratkou HVO sa skrýva hydrogenizovaný rastlinný olej (hydrotreated vegetable oil). Palivo sa teda vyrába z odpadového oleja, najčastejšie z použitých kuchynských a odpadových rastlinných olejov i živočíšnych tukov. V procese hydrogenizácie sa pôvodná zlúčenina pomocou vodíka mení na novú, stabilnejšiu. „Podľa testov vydrží HVO v nádrži aj viac než 10 rokov bez degradácie a nijakým spôsobom nepoškodzuje palivový systém,“ vysvetľuje Řepka. Ak teda potrebujete vozidlo odstaviť na dlhší čas, natankovanie HVO je skvelou voľbou.
Čo je bionafta
Takzvaná bionafta sa od HVO zásadne líši a patrí do skupiny palív označovaných ako MERO – teda metylester repkového oleja. Palivo sa vyrába z rastlinných olejov transesterifikáciou. Podľa normy EN 590 sa MERO primiešava do fosílnej nafty v maximálnom objeme 7 %. Takáto zmes nafty a MERO sa označuje ako B7.
Tým sa HVO zásadne líši od známejšej bionafty. Tá je pomerne nestabilná a časom relatívne rýchlo degraduje. Preto môžu vozidlá Škoda tankovať iba motorovú naftu s prímesou maximálne 7 % biozložky, teda B7. Ďalšie alternatívy, napríklad B10 alebo čistá bionafta, do nádrže nepatria, pretože palivový systém na ne nie je prispôsobený. Bionafta navyše často vzniká z plodín pestovaných na bežnej poľnohospodárskej pôde, zatiaľ čo HVO nezaberá miesto určené pre potravinársku produkciu.
Oproti klasickej nafte a najmä bionafte má HVO niektoré veľmi priaznivé vlastnosti. Ide o číre palivo bez zápachu s vysokým cetánovým číslom: 70. Pre porovnanie, klasická motorová nafta má cetánové číslo 51. Čím vyššia je táto hodnota, tým kvalitnejšie je palivo a lepšie sa v motore vznieti. HVO taktiež neobsahuje síru, aromatické uhľovodíky ani uhľovodíky s vyšším bodom varu, takže produkuje menej škodlivín. To sa pozitívne prejaví napríklad menej častými regeneráciami filtra pevných častíc (DPF) alebo menšou tvorbou usadenín v motore.

Záujem rastie, dostupnosť v rôznych krajinách sa líši
Tankovať HVO možno na bežných čerpacích staniciach, dostupnosť však závisí od jednotlivých trhov. Palivo je rozšírené v Nórsku, Švédsku a najmä vo Fínsku, kde v roku 2023 tvorilo až 43 % spotreby. Záujem oň rastie v Litve, Veľkej Británii, Portugalsku, Holandsku či Rakúsku, pričom presadzujú ho aj Španielsko a Taliansko, kde je dokonca lacnejšie než bežná fosílna nafta. Inak platí, že si vodiči za HVO oproti nafte zvyčajne trochu priplatia. Ceny bývajú porovnateľné s prémiovými naftami (aj tie niekedy obsahujú až 30 % HVO namiesto 7 % bionafty).
V domovskej krajine automobilky Škoda, Českej republike, je približne dvadsiatka staníc, kde možno natankovať HVO. Napríklad v Nemecku sa toto palivo predáva až od apríla 2024, pretože do tej doby chýbala príslušná legislatíva. Sieť čerpacích staníc ponúkajúcich HVO sa však v súčasnosti rýchlo rozširuje. Výhodou je, že keď toto palivo nie je dostupné, vodič môže vždy jednoducho natankovať klasickú naftu.
Riešenie pre čistú logistiku
Okrem prvotnej náplne pre novo vyrobené vozidlá využíva Škoda Auto palivo HVO aj vo svojej internej logistike. Tankuje ho 14 nákladných vozidiel Scania, ktoré zabezpečujú internú dopravu v českých závodoch automobilky.