PREVIERKA V KRAJINE SNEHU A ĽADU

/data/images/161608.jpg
02.03.2022

Poďte sa pozrieť za polárny kruh, kde nová generácia rely špeciálu ŠKODA FABIA Rally2 podstúpila náročné testovanie. Čo tam inžinieri a pretekári vlastne skúšali?

Testovanie je beh na dlhú trať a vyžaduje plné nasadenie všetkých členov vývojového tímu nielen v priestoroch ŠKODA Motorsportu v Mladej Boleslavi, ale aj na testovacích tratiach po celej Európe. Bielo-zelenú karavánu ŠKODA Motorsport ste tak mohli stretnúť v Španielsku, Francúzsku, na Korzike, v Nemecku či vo Fínsku.


Na hranici polárneho kruhu tu inžinieri nové vozidlo testovali v nemilosrdných podmienkach škandinávskej zimy. Auto jazdilo na ľadovom podklade s pneumatikami s hrotmi. Za volantom maskovaného prototypu sa striedali špičkoví jazdci. Aktuálneho majstra sveta kategórie WRC2 a európskeho šampióna Andreasa Mikkelsena dopĺňal majster Fínska Emil Lindholm spolu so skúseným pilotom vozidiel kráľovskej triedy WRC Krisom Meekem.
DSC_0112-1920x1280

Správanie vozidla na snehu si všetci veľmi pochvaľovali. „Už na asfalte a šotoline som mal z auta veľmi dobrý pocit, a to isté môžem povedať aj teraz na snehu. V aute sa cítim ozaj veľmi, veľmi dobre. Z pohľadu šoféra nie je medzi snehom a šotolinou až taký veľký rozdiel, ale aj tak musíte prispôsobiť jednak auto a jednak i seba. Myslím si, že vývoj ide dobrým smerom a z pokrokov, ktoré auto robí, mám radosť,“ zhodnotil Mikkelsen nielen kilometre na snehu a ľade.
DZ7_0255-1920x1280

Za volantom bol spokojný aj Meeke, pre ktorého je sneh obľúbeným povrchom. „Celý test prebiehal hladko a nemali sme žiadny vážnejší problém. Inžinieri na aute vyskúšali rôzne veci a myslím, že sa nám podarilo otestovať všetko, čo bolo v pláne. Musím povedať, že za volantom nového auta som sa ozaj bavil.“

Cez deň jedna jazda za druhou, večer vyhodnotenie a servis
Proces testovania nového vozidla, jeho prípravu a konkrétny priebeh zimného testu vo Fínsku popísal Jan Krasula, vedúci projektu vývoja novej generácie FABIA Rally2.
Čo vlastne testujete a ako sa taký test plánuje?
Pred testom sa pozbierajú požiadavky inžinierov, ktorí sú zodpovední za jednotlivé súčiastky vozidla.Tieto požiadavky musíme rozplánovať medzi konkrétne jazdy a myslieť na to, aby sa jednotlivé testované položky navzájom neovplyvňovali. Nové diely však nestačí otestovať iba raz a preto ich skúšame na rôznych tratiach a vždy s inými jazdcami. Aj keď máme veľmi podrobný plán, nakoniec musíme počas testov vždy aj trochu improvizovať. Len tak sa nám podarí splniť čo možno najviac požiadaviek.“
Ako vyzerá bežný testovací deň?
Začíname stavbou zázemia, aby sme boli pripravení vyraziť o deviatej. Predtým je nutné, aby si posádka vyskúšala kokpit vozidla a absolvovala zoznamovacie jazdy. Inžinieri na trať postavia fotobunky pre meranie času. Zvyčajne testujeme do 18:00. Za deň stihneme tak desať až pätnásť jázd a medzi nimi aj servisy, počas ktorých meníme súčiastky alebo nastavenie vozidla. Po poslednej jazde urobia inžinieri s posádkou rozbor celého dňa a mechanici vykonajú večerný servis. Auto skontrolujú a nastavia na ďalší deň. Dĺžka trvania večerných servisov sa môže líšiť. Niekedy je hotovo za dve hodiny, inokedy pracujeme aj dlhšie ako do polnoci..
DZ7_0272-1920x1280
Na akých povrchoch ste už nové auto testovali?
Nové vozidlo sa snažíme vyskúšať na čo možno najväčšom počte povrchov, aby posádky pri neskorších ostrých súťažných štartoch nič neprekvapilo. Testovali sme na hladkom i hrboľatom asfalte, na asfalte s vysokou i nízkou priľnavosťou, za sucha i za mokra. So šotolinou je to podobné; začali sme na piesočnatom podklade, pokračovali na kamenistom. Vozidlo sme skúšali na pomalých aj rýchlych tratiach a teraz vo Fínsku na snehu i ľade.
V akej fáze je testovanie nového vozidla a na čo sa zameriavate?
Sme tesne za polovicou. Najskôr sme preverili, či je auto dosť spoľahlivé a teraz dokončujeme fázu, v rámci ktorej porovnávame niektoré technické riešenia. Postupne prechádzame do obdobia, keď máme finálnu technickú špecifikáciu a začneme pracovať na nastavení vozidla.
DSC_0061-1920x1280
Ste spokojní s priebehom zimných testov vo Fínsku?
Áno, sme. Mali sme vytvorené dobré podmienky a boli sme schopní najazdiť mnoho kilometrov bez závažných technických problémov, čo nám dovolilo splniť všetky požiadavky.
Ako vidíte hlavné rozdiely medzi testovaním pretekárskeho a bežného sériového vozidla?
Naša situácia je o niečo jednoduchšia, pretože máme len jednu špecifikáciu auta. Nemusíme teda skúšať rôzne varianty motorov a prevodoviek a ani rôzne zaťaženie vozidla. Na rozdiel od sériovej produkcie sa nemusíme zaoberať ani crash testami. Testujeme s menším počtom prototypov. Na druhej strane však naše prototypy neustále rozoberáme a znovu skladáme, na testovanie máme omnoho menej času a naše auto musí spĺňať prísne homologačné, bezpečnostné a technické predpisy vydané Medzinárodnou automobilovou federáciou FIA.

Ďaľšie správy z blogu

Nastavenie súborov cookies