SNEH A MRÁZ PREVERIA VODIČA AJ VOZIDLO. ŠKODA AUTO PRINÁŠA TIPY, AKO SA NENECHAŤ ZASKOČIŤ.
10.11.2020
Nenechajte sa zaskočiť prvým snežením, pripravte sa na zimnú jazdu
Prvé ľahké sneženie a teploty okolo nuly zaskočia každoročne okrem cestárov aj väčšinu vodičov. Napriek pohľadu do kalendára je zvykom odkladať prípravu vozidla na zimu, čím sa riskujú nepríjemné zážitky na cestách. ŠKODA AUTO prináša niekoľko tipov, ako sa im vyhnúť aj vďaka využívaniu nových technológií vo vozidle a niekoľkým základným pravidlám za volantom.Oškrabávanie a zametanie auta, zahmlené sklá, zavadzajúce bundy, mrznúci dážď. Kto by tieto zimné šoférske “potešenia” nepoznal? Každého, kto sadá pravidelne za volant a vyráža na cesty, určite zimné podmienky čakajú aj tento rok. Pre šťastný príchod do cieľa je dobré sa na ne vopred pripraviť. Okrem štandardnej prípravy však dnešné vozidlá ponúkajú aj množstvo technologických vychytávok, ktoré zjednodušia jazdu aj vo veľmi nepríjemných poveternostných podmienkach. Vďaka tomu je šofér aj posádka naozaj v bezpečí.
Šťastie praje pripraveným
Ak nás zastihne mrznúci dážď či sneženie na ceste nepripravených, ťažko sa dá niečo urobiť priamo na mieste. Preto je dobré myslieť na niekoľko základných vecí v predstihu. Medzi ne rozhodne patrí výmena kvapaliny v ostrekovačoch za nemrznúcu, príprava metličky, škrabky, zimných reťazí či zimných pneumatík s dezénom aspoň 4 mm. Rozhodne však netreba čakať na mrazy. Na zimné gumy prichádza čas už vtedy, ak klesne teplota pod 7 °C. V rámci Simply Clever vybavenia vo vozidlách ŠKODA je možné zmerať výšku dezénu škrabkou, ktorá obsahuje praktickú stupnicu. V prípadoch, že je potrebné prudko zabrzdiť, alebo dostanete šmyk na zľadovatelej ceste, ocení celá posádka poriadne pripevnený náklad, čomu pomáha napríklad sieťový program v batožinovom priestore.
Praktická škrabka na ľad vo viečku palivovej nádrže s meradlom hĺbky dezénu.
Technológie, ktoré pomáhajú
Vďaka novým technológiám a neustálemu pripojeniu na internet sa z vozidiel stávajú čoraz častejšie mobilné pracovne či obývačky. Nové funkcie infotainment systému pritom môžu uľahčiť aj jazdenie v zime a zásadne zvýšiť bezpečnosť. Je ideálne naštudovať si všetky možnosti a ovládanie systému vopred, aby bolo možné v prípade potreby využívať jeho potenciál naozaj naplno. Na centrálnom displeji vo vozidlách ŠKODA sa napríklad môžu zobrazovať správy o aktuálnom počasí, zrážkový radar, meteorologické varovania alebo aktuálne správy z dopravy, vďaka čomu sa môže vodič pripraviť na prípadné rizikové situácie vopred. Aby vodič nemusel odvracať pozornosť od vozovky, môžu byť všetky informácie premietané vďaka novému head-up displeju na čelné sklo priamo do jeho zorného poľa. Asistenti vo vozidle zároveň pozorne sledujú situáciu na ceste aj v kabíne, takže upozornia šoféra napríklad na potrebu si oddýchnuť, na to, že nechtiac vybočil z jazdného pruhu, ale aj na značky obmedzujúce rýchlosť či rôzne zákazy. Vylepšený adaptívny tempomat nielen udržiava predvolenú rýchlosť, respektíve vzdialenosť od auta pred vami, ale prispôsobuje sa aj jazde v kolóne a komunikuje aj s navigáciou, takže vozidlo pribrzďujúce na rozmočenom snehu vodiča neprekvapí.
Infotainment vám prinesie online počasie, správy z dopravy aj aktuálne obmedzenia
Vodič v hlavnej úlohe: Majster sveta Jan Kopecký radí
Rady od profesionálneho pretekára Jana Kopeckého: Ako jazdiť v zime
Aj keď to už vďaka technológiám môže pôsobiť, že ľudský faktor nehrá za volantom zásadnú úlohu, nie je to tak. Prispôsobenie jazdy počasiu, schopnostiam, posádke či podmienkam na ceste stále rozhoduje o tom, či vozidlo dorazí do cieľa bezpečne. Tu môže pomôcť niekoľko rád od profesionálneho pretekára Jana Kopeckého, majstra sveta v kategórii WRC2 z roku 2018:
- na zamrznutej vozovke treba jazdiť tak, ako by sme v batožinovom priestore mali vajcia,
- na zasneženej alebo zľadovatenej vozovke je dobré znížiť rýchlosť jazdy zhruba na polovicu, keďže brzdná dráha sa predlžuje až na troj či štvornásobok,
- ak to ide, je dobré sa vyhnúť prudkému brzdeniu alebo odbáčaniu,
- pri vozidlách s manuálnou prevodovkou je dobré pri šmyku vyšliapnuť spojku,
- ak začne vozidlo aj napriek tomu v zákrute šmýkať, väčšinou stačí zmenšiť rejd,
- aj pri prechádzaní medzi pruhmi cez sneh je lepšie vyšliapnuť spojku a auto nechať zotrvačnosťou prejsť do druhého pruhu.