Tvrdý neznamená vždy športový. Ako sa ladia modely RS.

/data/images/380378.jpg
23.05.2025
Označenie RS zdobí športovejšie ladené sériové vozidlá značky Škoda už 25 rokov. Vynikajú spojením každodennej využiteľnosti a rýchlosti, ktorá však nie je ich jedinou prednosťou. Nazrite do kuchyne odborníkov, ktorí modely RS vyvíjajú.

Modely RS ponúkajú vodičom športový zážitok z jazdy pri zachovaní každodennej použiteľnosti. „Nesnažíme sa naše vozidlá stavať ako čisto športové a jednoúčelové. Naši zákazníci s nimi bežne jazdia každý deň, takže ich robíme univerzálne použiteľné. Napriek tomu sa s nimi dá naozaj pekne povoziť,“ komentuje nastavenie modelov RS Petr Šulc z Technického vývoja Škoda Auto.

Nájsť správne vyvážený mix medzi týmito dvoma svetmi si vyžaduje technickú alchýmiu vývojárov, ktorá sa týka hlavne podvozku a motora. V prípade vozidiel so spaľovacím motorom, teda Octavia RS (v oboch karosárskych variantoch) a Kodiaq RS, ide o agregát 2.0 TSI, ktorý disponuje výkonom 195 kW (265 koní). Ide tak v súčasnosti o najvýkonnejší spaľovací motor značky Škoda.

Motor 2.0 TSI je na podávanie vysokých výkonov dobre pripravený. „Pri štvrtej generácii motora radu EA888 nový tvar dna piestov a nové tesnenie kľukového hriadeľa znižujú vnútorné trenie. Motor je tiež vybavený akustickým tlmením kľukovej skrine a ďalšími úpravami, ktoré znižujú vnútorné trenie pohyblivých súčastí a tým ďalej zvyšujú účinnosť,“ pokračuje Šulc.

Zatiaľ čo výkon je pri oboch modeloch rovnaký, jeho prenos na cestu sa líši a každý má v rukáve vlastné tromfy. Octavia RS má pohon len prednej nápravy, je však doplnená diferenciálom VAQ s elektronicky riadenou svornosťou, čo je jedna z technológií s pôvodom v motoršporte. Vďaka jeho precíznemu naladeniu dokáže Octavia maximalizovať priľnavosť prednej nápravy alebo napríklad presmerovať viac krútiaceho momentu na vonkajšie koleso v zákrute, čo umožňuje dynamickejší prejazd.
dsc_6860_1f62bf23-1920x1280
Kodiaq RS má červeno lakované brzdové strmene, ktoré sú typickým dizajnovým prvkom modelov RS.

Kodiaq RS disponuje vyspelým pohonom všetkých kolies s množstvom senzorov, ktorý sprostredkúva elektrohydraulicky riadená medzinápravová viaclamelová spojka. Riadiaca jednotka pritom dokáže poslať až 100 % výkonu na zadnú nápravu. Hoci je výstupný výkon motora 2.0 TSI rovnaký, môže sa Kodiaq RS pochváliť vyšším krútiacim momentom 400 Nm oproti 370 Nm pri Octavii. Pohon všetkých kolies dáva Kodiaqu schopnosť ťahať príves s hmotnosťou až 2 500 kg.

Do diania však vodiča nevtiahne len výkon motora, ale aj jeho prejav. Oba spaľovacie modely sú vybavené veľmi rýchlo reagujúcou sedemstupňovou prevodovkou DSG, ktorú je možné ovládať páčkami pod volantom ako pri niektorých pretekárskych vozidlách. A zatiaľ čo Octavia RS disponuje novým športovým výfukom, Kodiaq RS k tomu pridáva funkciu Dynamic Sound Boost s nezameniteľným zvukovým prejavom.

Skratka RS, teda Rallye Sport, sa u značky Škoda prvýkrát objavila v 70. rokoch na pretekárskych prototypoch 180 RS a 200 RS, na ktoré nadviazal celosvetovo preslávený model Škoda 130 RS. Tieto vozidlá pokračovali v pretekárskej tradícii siahajúcej až k pretekárskym motocyklom Laurin & Klement. V roku 2000 sa označenie RS objavilo na zadnej časti modelu Octavia a vstúpilo tak do sériovej výroby, aby zákazníkom priblížilo súťažnú DNA značky. Od tej doby sa písmenami RS môžu pochváliť aj ďalšie modely. Každý z nich si osvojuje vlastné technické finesy, z ktorých niektoré majú pôvod priamo v oddelení Škoda Motorsport.
250328_skoda-elroq-rs-first-teaser-2_ea7b074c-2560x1440_3db101d8-1920x1080

Podvozok, tlmiče, brzdy
Dynamický a emotívny motor však potrebuje zodpovedajúce schopnosti podvozka. Octavia RS je v štandarde vybavená podvozkom zníženým o 15 mm vďaka kratším a tuhším pružinám. Ďalej je vybavená tuhšími tlmičmi a stabilizátormi na prednej aj zadnej náprave. Voliteľne je dostupná s adaptívnymi tlmičmi DCC, ktoré pracujú v režimoch Normal, Comfort, Sport alebo Individual, a vodič si tak sám ovláda mieru tuhosti odpruženia až v 15 stupňoch.

Zníženie podvozka a upravené odklony zadnej nápravy tiež vylepšujú jazdné vlastnosti modelov RS. Upravená geometria zabezpečuje lepší kontakt s vozovkou pri prejazde zákrutami a potrebnú stabilitu a presnosť vo vyšších rýchlostiach. Modely RS majú tiež špecificky nastavené progresívne riadenie, ktoré je štandardom pri oboch modeloch.

Nastavenie podvozkov odráža filozofiu modelov RS, teda že vozidlá majú ponúknuť športový zážitok z jazdy pri zachovaní každodennej použiteľnosti. Vďaka tomu nie sú podvozky príliš tvrdé, čo prináša aj ďalšie benefity. „Tvrdý neznamená športový. Ak je auto dobre zladené, môže byť športové, aj keď dokáže dobre filtrovať nerovnosti. Octavia RS je nastavená tak, aby sa s ňou vodič pekne povozil aj na rozbitejšej ceste,“ vysvetľuje Petr Šulc.
dsc_7320_65bf3839-1920x1280

img_2602_36571c2c-1920x1281   img_4630_7bc8cefa-1920x1281

img_4113_da591445-1920x1281   octaviars_dashboard_614200b3-1920x1281

Oproti štandardným modelom sa verzie RS môžu pochváliť aj pneumatikami s vyššou priľnavosťou, ktoré sú dostupné pri všetkých veľkostiach kolies. Ich výhody pocítite ako na okruhu, tak aj v bežnej prevádzke, najmä v podobe vyššej trakcie a kratšej brzdnej dráhy. Tomu v prípade Octavie pomáhajú aj väčšie ventilované brzdové kotúče s rozmermi 340 × 30 mm vpredu a 310 × 22 mm vzadu.

Kodiaq vďaka svojmu technickému základu vyťahuje ďalšie podvozkové eso, adaptívne riešenie DCC+, ktoré je pri verzii RS v štandardnej výbave. Jeho kúzlo spočíva v tlmičoch, ktoré používajú dva regulačné ventily, pričom prvý je určený na reguláciu kompresie a druhý na reguláciu rozťahovania. To vozidlu dodáva ešte väčšiu rovnováhu medzi komfortnou a športovou jazdou a napomáha zmierniť pohupovanie či odskakovanie po prejdení nerovnosti.
dsc_7970_e4f8712b-1920x1280

Nemožno si ich pomýliť
Modely RS si osvojili vlastný štýl, ktorý zdôrazňuje ich zameranie na športovú jazdu a zároveň podčiarkuje vizuálnu príťažlivosť. Typickými dizajnovými prvkami sú čierno lakované doplnky karosérie, špecifické odtiene lakov alebo dizajny kolies, za ktorými pri spaľovacích modeloch presvitajú červeno lakované brzdové strmene. Nemenej dôležitým prvkom RS je aj bohatá štandardná výbava, ktorá zahŕňa napríklad Matrix-LED predné svetlomety alebo športové sedadlá s integrovanými hlavovými opierkami.
img_4369_e745974b-1920x1281
 
Budúcnosť RS
Rokmi vybrúsená filozofia modelov RS sa nevytráca ani pri elektromobiloch. Dôkazom sú hneď dva modely Elroq RS a Enyaq RS, ktoré vďaka dvojici elektromotorov ponúknu nielen ohromujúce dynamické parametre, ale aj inteligentný pohon všetkých kolies a opäť aj špecifické nastavenie podvozka.
12_skoda_elroq_rs_ceab1fc8_6f87db31-1920x1280
Elroq RS
 

Ďaľšie správy z blogu

Nastavenie súborov cookies