AKO TO FUNGUJE: KEĎ SA SVETLÁ PREPÍNAJÚ SAMÉ
6.11.2020
Vodič si na to zvykne rýchlo: svetlá nastaví do automatického režimu a ďalej sa o ne nestará. Ako to ale funguje? Kedy sa svetlá prepnú samé? Preskúmajte túto "neviditeľnú" funkciu s viditeľnými výsledkami.
Automatický režim svetiel u nových automobilov je povinný v celej Európskej únii. Ak teda má vodič tento režim aktivovaný, nemusí sa starať o zapínanie alebo vypínanie svetiel pri každej jazde a za bieleho dňa svieti jeho vozidlo takzvaným denným svietením."Predpísané sú aj časové limity, v ktorých musia svetlá automobilu zareagovať na zmenu svetelných podmienok a prípadne prepnúť z denného svietenia na nočný režim," vysvetľuje Boris Trávnik, koordinátor elektroniky vonkajšieho osvetlenia vozidla v Technickom vývoji ŠKODA AUTO.
Ako funguje automatický režim svetiel?
Napríklad pri vjazde do tunela sa z denného svietenia na stretávacie svetlá prepne do dvoch sekúnd. To, že sa vonku zmenili svetelné podmienky a je potrebné aktivovať nočný režim jazdy vozidla, spozná senzor umiestnený za predným sklom v päte vnútorného spätného zrkadla, prípadne senzor v strede prístrojovej dosky za čelným sklom. Druh senzora je závislý od konfigurácie výbavy vozidla.
Senzor automatického osvetlenia
Senzor neslúži len pre ovládanie svetiel, zbiera aj údaje pre stierače či klimatizáciu. V prípade svetiel v ňom fotodiódy snímajú svetelné podmienky okolo vozidla. Dodané údaje potom vyhodnocuje BCM (Body Control Modul), čo je riadiaca jednotka vykonávajúca výpočty a odovzdávajúca pokyny ďalej, napríklad svetlometom. Modul je umiestnený pod prístrojovou doskou, blízko poistkového boxu. RLFS senzor (skratka RLSF je vytvorená z nemeckých slov pre dážď, svetlo, vlhko a slnko) v päte zrkadla sníma ako svetlo, tak i infračervené spektrum a na základe lomu svetla tiež pozná, či je vlhko, alebo prší. V tomto prípade senzor vyšle modulu BCM jasnú požiadavku, či má svetlá alebo stierače aktivovať, či deaktivovať.
Jednoduchší variant svetelného senzora umiestneného na prístrojovej doske sleduje iba spektrum viditeľného svetla v okolí vozidla. "Parametrizácia oboch variantov senzorov je nastavené tak, že elektronika rozozná trebárs vjazd do tunela od jazdy po ceste lemovanej alejou stromov, inými slovami, či auto vošlo do tmy, alebo len do tieňa," vysvetľuje Trávnik.
Stmievanie sa alebo jazda tunelom nie sú jediným spúšťačom pre prepnutie z denného svietenia na stretávacie svetlá. Ak sa manuálne alebo automaticky spustia stierače a stierajú jednu minútu, vydá elektronika pokyn pre zmenu osvetlenia z denného na nočný režim. Jediné osvetlenie, ktoré je nutné ovládať manuálne, sú hmlové svetlá. Nezabúdajte ich preto zapnúť pri zníženej viditeľnosti!
Automatický režim a full LED Matrix svetlomety
Automatický režim svetiel prináša vodičom pohodlie a možnosť sústrediť sa na jazdu. "Vodič sa nemusí, až na hmlu či silný dážď, vo dne starať o to, či svetla zapol, alebo nie, alebo či svieti správne," približuje Boris Trávnik. "V noci potom automatický režim prispôsobuje činnosť svetiel jazdnému režimu," opisuje ďalšiu funkciu, ktorú ponúkajú moderné full LED Matrix svetlomety vo vozidlách ŠKODA. Tieto svetlomety zaisťujú maximálnu viditeľnosť pre vodiča a bránia oslneniu protiidúcich vozidiel.
Tlačidlový modul pri novej generácii modelu ŠKODA OCTAVIA
Otočný ovládač osvetlenia
Automatický režim aktivujete vo väčšine vozidiel ŠKODA otočením ovládača svetiel do pozície AUTO. Model OCTAVIA štvrtej generácie má svetlá ešte viac automatizované a pre ich ovládanie slúži tlačidlový modul. Pri státí vozidla ponúka režimy AUTO, stretávacie svetlá, obrysové svetlá alebo úplné vypnutie. Za jazdy je potom možné voliť len medzi režimom AUTO a stretávacími svetlami. To zabraňuje tomu, aby vodič nechtiac počas jazdy svetla úplne vypol. Nech po jazde vypnete zapaľovanie s akýmkoľvek aktivovaným režimom svetiel, pri ďalšom spustení zapaľovania sa automaticky aktivuje režim AUTO.Zdroj: www.skoda-storyboard.com