Automat šetrí palivo, nohy aj miesto. Kedy má ešte zmysel manuál?

/data/images/367893.jpg
23.03.2025
Majitelia nových vozidiel Škoda podľahli čaru automatických prevodoviek. S výnimkou najmenšieho modelu Fabia si vo väčšine prípadov vyberajú práve vozidlá s automatickým radením. To nielen zvyšuje pohodlie na dlhších cestách či pri poskakovaní v meste, ale v praxi tiež dokáže znížiť spotrebu paliva.

Automatická prevodovka uľahčuje ovládanie vozidla a znižuje priestor na vodičské chyby a zlozvyky. Podiel automatických prevodoviek v novo nakupovaných vozidlách tak stále rastie.

Napríklad pri najmenšom modeli Fabia volilo automat ešte v roku 2018 iba 13 % zákazníkov, v roku 2024 to už bolo 31 %. Pri väčších a drahších modeloch je tento nárast ešte výraznejší a manuálnu prevodovku chce už len menšina majiteľov. V prípade modelu Octavia preferovalo v minulosti manuálne radenie 72 % zákazníkov, no v roku 2024 malo už 80 % predaných áut vo výbave automatickú prevodovku DSG.
oct_fl_080_1124_low_115313af-1920x1440
Škoda Superb je už v ponuke iba s automatickou prevodovkou
 
Nové generácie modelov Superb a Kodiaq sú dnes v ponuke už výhradne s automatom, keďže záujem o manuál bol už v roku 2018 malý (22 % a 15 %) a ďalej klesal. A elektrické modely majú „automat“ vlastne z princípu. Elektromotory používajú na pohon kolies iba stály prevod, rýchlosti nepreraďujú. Vodič si voličom vyberá len jazdný režim.

tab 1

Pre porovnanie uvádzame aj zastúpenie prevodoviek vo vozidlách Škoda so spaľovacím motorom na Slovensku.

tab 2

Priestrannejší interiér, nižšia spotreba
Moderné automatické prevodovky ponúkajú vodičom okrem bezstarostnej jazdy aj ďalšie výhody, ktorých s napredujúcim technickým vývojom neustále pribúda. Sú nielen komfortné, ale radia rýchlejšie a presnejšie, sú efektívnejšie a v dnešnej dobe už ide o rokmi overenú spoľahlivú technológiu.
spb_ng_074_1124_low_4f8e6783-1920x1440
Interiér Škoda Superb

08_skoda_kodiaq_rs_74101564_8a22a591-1920x1426
Interiér Škoda Kodiaq RS

Zaujímavou novinkou je presunutie voliča prevodovky zo stredového tunela na stĺpik riadenia. Táto zmena bola umožnená digitalizáciou, konkrétne zavedením technológie shift-by-wire, pri ktorej prevodovku ovláda počítač a smer jazdy sa už nevolí priamo pákou. Aktuálne takéto riešenie ponúkajú modely Superb a Kodiaq.

„Odstránenie voliča prevodovky zo stredovej konzoly znamená, že priestor medzi sedadlami môžeme využiť na odkladacie priestory a ďalšie funkcie. Zároveň to umožňuje posun k symetrickému dizajnu interiéru, kde stredová časť neslúži iba vodičovi, ale naopak celej posádke,“ uviedol k tomuto riešeniu dizajnér interiéru Dimitrios Darkoudis.
2023_12_07_skoda_house_packing_04_015_v1-copy_cecbd280-1920x1440
S voličom prevodovky pod volantom máte na stredovom paneli viac miesta
 
Podľa koordinátora dizajnu kokpitu Radoslava Horáka automatické prevodovky postupne až na výnimky zvíťazia naprieč všetkými triedami. „V autách so spaľovacími motormi majú výhody aj z hľadiska spotreby a emisií,“ konštatuje Horák. Hoci dáta z testovacieho cyklu WLTP hovoria inak, v reálnej premávke s bežnými vodičmi majú autá s automatickou prevodovkou zvyčajne nižšiu spotrebu než tie s manuálom.

Výhody prevodoviek
Manuálna 
                                        
+ nižšia cena                                                   
+ nižšia hmotnosť                                         
+ lepší pocit spojenia s vozidlom     
        
Automatická 
+ komfortnejšie riadenie
+ inteligentné radenie prospieva spotrebe
+ umožňuje pokročilé asistenčné funkcie
+ eliminuje chyby vodiča                                                            
 
V testovacom cykle WLTP vykonáva merania skúsený testovací vodič, ktorý radí presne tak, ako to prevodovka a motor ideálne potrebujú. V bežnej každodennej praxi však vodiči radeniu často nevenujú až takú pozornosť, čo vedie k vyššej spotrebe. Prevodovky DSG sú naproti tomu naprogramované tak, aby vždy radili čo najefektívnejšie.

Dnešné automaty dokážu vďaka inteligentným funkciám dobre predvídať rôzne situácie a neradia zbytočne. Ich výhody vyniknú najmä v kombinácii s modernými asistenčnými systémami, ktoré pracujú s dátami z navigácie, senzorov a kamier okolo vozidla, a rovnako tak s mild-hybridným alebo plug-in hybridným pohonom. Ten prináša možnosť naplno využívať napríklad plachtenie s vypnutým motorom alebo rekuperáciu.
 
Čaro manuálu je v jednoduchosti
Aj napriek silným stránkam automatov majú i manuálne prevodovky svoje výhody. Tie často vyniknú v špecifických konfiguráciách vozidiel a ich obľuba sa líši v závislosti od trhu. Automatická prevodovka je výrobne drahší komponent, takže si za ňu zákazníci musia priplatiť. Aj preto sú automaty najviac obľúbené pri väčších a drahších modeloch, kde príplatok nie je v pomere k cene vozidla taký výrazný. V ojazdených vozidlách zvyknú byť manuálne prevodovky lacnejšie z hľadiska prípadných pozáručných opráv.

Manuálna prevodovka zvykne byť spájaná so športovým štýlom jazdy. Hoci je ručné radenie oproti DSG reálne pomalšie (a DSG ponúka možnosť voliť prevod manuálne pádlami či pákou voliča), poskytuje intenzívnejšie prepojenie vodiča s vozidlom a dodáva mu väčšiu kontrolu. Manuál tak stále zvykne byť vnímaný ako akýsi "odznak dobrého šoféra", aj keď v dnešnej intenzívnej premávke sa športovými zážitkami z jazdy odvďačí len málokedy.
 
Rôzne krajiny, rôzni vodiči
Preferencie zákazníkov sa výrazne líšia aj na jednotlivých trhoch, kde Škoda predáva svoje vozidlá. Napríklad v Českej republike si automatickú prevodovku k modelu Octavia prikúpi 56 % zákazníkov, u nás na Slovensku 67%, ale napríklad v takom Nemecku až celých 90 %. Existujú aj trhy, kde sa autá predávajú len alebo takmer výlučne s automatickou prevodovkou. Patrí medzi ne Austrália a Nový Zéland, ale aj Izrael alebo Turecko. Automatom sú výrazne naklonení aj vodiči v severských a pobaltských krajinách, zatiaľ čo v Českej republike alebo na Slovensku si manuálne prevodovky stále udržujú významný podiel.
infografika-prevodovky_25045fbd
Automatické prevodovky Škoda
Vo vozidlách značky Škoda sa pod pojmom „automatická“ vždy rozumie dvojspojková prevodovka DSG. Skratka pochádza z nemeckého termínu Direktschaltgetriebe alebo anglického Direct Shift Gearbox. Tento typ prevodovky má dvojicu spojok, medzi ktorými sa prepína, pričom jedna slúži pre nepárne a druhá pre párne prevodové stupne. Vďaka tomu môže prevodovka na hriadeli, ktorý nie je práve aktívny, vopred pripraviť ďalší očakávaný prevod. Následná zmena prevodového stupňa je potom veľmi rýchla a úplne plynulá, pretože výkon na kolesá putuje bez prerušenia. Väčšina súčasných vozidiel Škoda je vybavená sedemstupňovou prevodovkou DSG, zatiaľ čo plug-in hybridné modely majú šesťstupňovú prevodovku.

Šesť miliónov automatov z Vrchlabí
Škoda Auto vyrába prevodovky DSG v závode vo Vrchlabí. Od roku 2012, keď sa začala výroba prevodoviek s označením DQ200, ich bolo vyrobených viac ako 6 miliónov kusov. Objem výroby pritom s rastúcim záujmom o automatické prevodovky neustále rastie a rok 2024 bol rekordný: závod opustilo 710 600 prevodoviek DQ200. Používajú sa nielen v širokej škále modelov Škoda, od typu Fabia až po Superb, ale aj vo vozidlách ostatných značiek koncernu Volkswagen.

Manuálne prevodovky vyrába Škoda Auto v Mladej Boleslavi. V roku 2015 prekonala hranicu 7 miliónov vyrobených prevodoviek typov MQ100 a MQ200 a v roku 2021 oslávila dosiahnutie ôsmich miliónov kusov prevodoviek MQ200.
 

Ďaľšie správy z blogu

Nastavenie súborov cookies