IKONY V NOVOM ŠATE: NOVÝ POHĽAD NA ŠPORTOVÚ LEGENDU
21.01.2021
Ako by vyzerala legendárna ŠKODA 130 RS pohľadom dnešných dizajnérov? Vstúpte do sveta ich fantázie a zistite, čo ich inšpiruje.
Keď sa Aymeric Chertier prechádza okolo nádherného exempláru 130 RS v ŠKODA AUTO Múzeu, úplne sa rozplýva: „Toto auto vzniklo s jasným účelom, ktorý z neho doslova srší. Malo byť rýchle a presne podľa toho bolo skonštruované i navrhnuté. Všetko tu má svoj význam. Tvar karosérie, bezpečnostný rám, sedadlá, celkové usporiadanie interiéru. Všetko bolo vytvorené čisto s ohľadom na funkčnosť, a to tak, aby bolo toto auto jednoducho najrýchlejšie.“ Je na ňom vidieť, že autá, ktoré majú jasne daný účel a funkčnosť, má ozaj rád. No a prispieť do projektu Ikony v novom šate práve víziou novej 130 RS bolo pre neho hlavne o radosti.„Práve túto podstatu, ten účel, som sa pokúsil preniesť do svojej novodobej interpretácie 130 RS,“ vysvetľuje Aymeric, ktorý sa o podstate produktu naučil uvažovať počas svojich vysokoškolských štúdií. „Priemyselná realita je trochu pragmatickejšia, naše produkty sú výsledkom kompromisu a musia rešpektovať riziko, ktoré predstavujú ohromné investície do nich. Tie sa jednoducho musia vrátiť,“ opisuje princípy svojej každodennej práce. Pri novodobej interpretácii 130 RS však mohol popustiť uzdu fantázie a vytvoriť auto, ktoré rozhodne nie je stavením na istotu, ktoré budí emócie a ktoré chce byť ozajstným športovým náčiním tak, ako legenda zo sedemdesiatych rokov.
Jeho štúdia 130 RS teda nie je obyčajnou „štýlovkou“, ktorá by mala upútať len retro dizajnom inšpirovaným úspešným pretekárskym strojom. „130 RS bola vo svojej dobe autom, ktoré v mnohom borilo hranice a vymykalo sa všetkému bežnému,“ hovorí Aymeric, ktorý možno ani netuší, že tento jeho výrok je pravdivý vo viacerých ohľadoch, nielen v jednom. 130 RS totiž ako produkt vtedajšieho socialistického Československa skutočne prekročila hranice nášho sveta a jej medzinárodný úspech vyniesol vozidlu aj prezývku „Porsche Východu“.
Nosná štruktúra
Pri vonkajšom dizajne štúdie vychádzal z pôvodného modelu. „Pôvodné auto som chcel osviežiť, nie ho meniť. Zachoval som podstatu i charakteristické linky a pridal som detaily, ktoré poznáme napríklad z moderných strojov WRC,“ vysvetľuje dizajnér retro nádych i výrazne svalnaté tvary svojej štúdie.
Zatiaľ čo zvonku jeho 130 RS nadväzuje na tradíciu, vnútri je novátorská a borí pomyselné hranice. Aymeric tu navrhol celkom novú štruktúru bezpečnostného rámu, ktorý je základnou súčasťou konštrukcie auta. „Nie je to dodatočne montovaná bezpečnostná klietka, ale v podstate neoddeliteľná súčasť šasi. Konštrukcia drží celý interiér, podporuje palubnú dosku, sedadlá i dvere a doslova objíma aj radiacu páku,“ vysvetľuje dizajnér svoj zámer vytvoriť nový štrukturálny základ auta. „V tomto prípade som sa nechcel len predvádzať a ukázať krásny exotický interiér, ale od začiatku som tvoril niečo funkčné a s jasným účelom využitia.“
Súčasťou celkového konceptu je aj inovatívna palubná doska, ktorú v podstate celú tvorí veľký displej s tromi odlišnými informačnými plochami. Pred vodičom je tradičná zostava informácií o rýchlosti, otáčkach a ďalších základných parametroch. Uprostred sú podrobnejšie informácie ako napríklad teploty prevádzkových kvapalín a údaje o výkone motora, prípadne navigačné údaje. Vpravo pred spolujazdcom je zasa oblasť, kde sa môžu zobraziť aj ďalšie informácie, prípadne napríklad obraz zo zadnej kamery vozidla.
ŠKODA 130 RS
Jedno z najúspešnejších pretekárskych vozidiel ŠKODA vychádzalo zo sériového kupé ŠKODA 110 R. Oproti nemu sa ŠKODA 130 RS dočkala mnohých úprav; dostala výstuhy a ochranný rám, hliníkové panely karosérie a motor s objemom 1 298 cm3 posilnený na približne 103 kW. Model ŠKODA 130 RS vo svojej objemovej triede pravidelne vyhrával preteky, vysoko sa umiestňoval v celkovom poradí šampionátov rely i v pretekoch na okruhoch. K najväčším úspechom patrí víťazstvo vo svojej triede v Rallye Monte Carlo 1977 a v roku 1981 vybojovaný titul majstra Európy značiek v okruhových majstrovstvách cestovných automobilov. V rokoch 1975 až 1980 vzniklo asi 200 kusov vozidiel ŠKODA 130 RS.
Zo starej školy
Základný koncept dizajnu dal Aymeric dokopy za niekoľko hodín a následne sa vracal k rozpracovávaniu detailov. „Som tak trochu zo starej školy a všetko robím perom na papieri. V skiciach si rýchlo nakreslím základnú architektúru a potom ladím proporcie či jednotlivé linky,“ opisuje Aymeric svoj postup. K práci s počítačom v tomto prípade siahol až v poslednej fáze. „V počítači dodám celému projektu farby, aby to bolo zrozumiteľnejšie pre široké publikum,“ hovorí s dodatkom, že počas celej doby si je v podstate istý tým, ako bude vyzerať výsledok. Ak sa predsa len niečo nepodarí úplne podľa jeho predstav, prípadne niečo treba prerobiť podľa želaní nadriadených, dizajnér sa vráti k papieru. „Možno je to menej efektívne, ale je to spôsob, akým viem premýšľať a tvoriť,“ smeje sa.
Ohľadom budúceho osudu svojej štúdie ostáva realistom. „Aj keď sa mne a rovnako aj mojim nadriadeným páči, vieme, že ostane len pri nej. Dizajnové štúdie vozidiel ŠKODA, ktoré prezentujeme verejnosti, však majú určitý vzťah k tomu, čo pripravujeme pre budúcnosť,“ vysvetľuje skutočnosť, prečo je zmierený s tým, že novodobá ŠKODA 130 RS zostane pravdepodobne len na papieri. „Ale bola by to sranda, ak by som mohol opäť trochu utiecť z reality a pripraviť aspoň malý model,“ zasníva sa Aymeric Chertier na záver rozhovoru.
Aymeric Chertier
Dizajnér španielsko-francúzskeho pôvodu si od malička skicoval autá a na strednej škole sa mu podarilo dostať sa na stáž do jednej z automobiliek. Tam sa do oboru zamiloval a aj vďaka tomu neskôr vyštudoval francúzsku Strate École de Design. V roku 2011 nastúpil do svojej prvej práce v automobilke, o tri roky neskôr sa v Seate zoznámil s prostredím koncernu VW a aktuálne už dva roky pracuje v ŠKODA Design v oddelení dizajnu interiéru. Hrá na gitaru a klavír, rád pracuje s drevom a je milovníkom architektúry. Medzi jeho obľúbencov patria napríklad Le Corbusier a Santiago Calatrava.