IKONY V NOVOM ŠATE: NOVÝ POHĽAD NA ŠPORTOVÚ LEGENDU

/data/images/128368.jpg
21.01.2021

Ako by vyzerala legendárna ŠKODA 130 RS pohľadom dnešných dizajnérov? Vstúpte do sveta ich fantázie a zistite, čo ich inšpiruje.

Keď sa Aymeric Chertier prechádza okolo nádherného exempláru 130 RS v ŠKODA AUTO Múzeu, úplne sa rozplýva: „Toto auto vzniklo s jasným účelom, ktorý z neho doslova srší. Malo byť rýchle a presne podľa toho bolo skonštruované i navrhnuté. Všetko tu má svoj význam. Tvar karosérie, bezpečnostný rám, sedadlá, celkové usporiadanie interiéru. Všetko bolo vytvorené čisto s ohľadom na funkčnosť, a to tak, aby bolo toto auto jednoducho najrýchlejšie.“ Je na ňom vidieť, že autá, ktoré majú jasne daný účel a funkčnosť, má ozaj rád. No a prispieť do projektu Ikony v novom šate práve víziou novej 130 RS bolo pre neho hlavne o radosti.

Icon01_rebached-1-1920x811

„Práve túto podstatu, ten účel, som sa pokúsil preniesť do svojej novodobej interpretácie 130 RS,“ vysvetľuje Aymeric, ktorý sa o podstate produktu naučil uvažovať počas svojich vysokoškolských štúdií. „Priemyselná realita je trochu pragmatickejšia, naše produkty sú výsledkom kompromisu a musia rešpektovať riziko, ktoré predstavujú ohromné investície do nich. Tie sa jednoducho musia vrátiť,“ opisuje princípy svojej každodennej práce. Pri novodobej interpretácii 130 RS však mohol popustiť uzdu fantázie a vytvoriť auto, ktoré rozhodne nie je stavením na istotu, ktoré budí emócie a ktoré chce byť ozajstným športovým náčiním tak, ako legenda zo sedemdesiatych rokov.

DSC0803ab.JPG-1-1920x1344

Jeho štúdia 130 RS teda nie je obyčajnou „štýlovkou“, ktorá by mala upútať len retro dizajnom inšpirovaným úspešným pretekárskym strojom. „130 RS bola vo svojej dobe autom, ktoré v mnohom borilo hranice a vymykalo sa všetkému bežnému,“ hovorí Aymeric, ktorý možno ani netuší, že tento jeho výrok je pravdivý vo viacerých ohľadoch, nielen v jednom. 130 RS totiž ako produkt vtedajšieho socialistického Československa skutočne prekročila hranice nášho sveta a jej medzinárodný úspech vyniesol vozidlu aj prezývku „Porsche Východu“.

Nosná štruktúra
Pri vonkajšom dizajne štúdie vychádzal z pôvodného modelu. „Pôvodné auto som chcel osviežiť, nie ho meniť. Zachoval som podstatu i charakteristické linky a pridal som detaily, ktoré poznáme napríklad z moderných strojov WRC,“ vysvetľuje dizajnér retro nádych i výrazne svalnaté tvary svojej štúdie.

2020_Design-Icon_130-RS_Aymeric-Chertier_02-1-1920x811

Zatiaľ čo zvonku jeho 130 RS nadväzuje na tradíciu, vnútri je novátorská a borí pomyselné hranice. Aymeric tu navrhol celkom novú štruktúru bezpečnostného rámu, ktorý je základnou súčasťou konštrukcie auta. „Nie je to dodatočne montovaná bezpečnostná klietka, ale v podstate neoddeliteľná súčasť šasi. Konštrukcia drží celý interiér, podporuje palubnú dosku, sedadlá i dvere a doslova objíma aj radiacu páku,“ vysvetľuje dizajnér svoj zámer vytvoriť nový štrukturálny základ auta. „V tomto prípade som sa nechcel len predvádzať a ukázať krásny exotický interiér, ale od začiatku som tvoril niečo funkčné a s jasným účelom využitia.“

Súčasťou celkového konceptu je aj inovatívna palubná doska, ktorú v podstate celú tvorí veľký displej s tromi odlišnými informačnými plochami. Pred vodičom je tradičná zostava informácií o rýchlosti, otáčkach a ďalších základných parametroch. Uprostred sú podrobnejšie informácie ako napríklad teploty prevádzkových kvapalín a údaje o výkone motora, prípadne navigačné údaje. Vpravo pred spolujazdcom je zasa oblasť, kde sa môžu zobraziť aj ďalšie informácie, prípadne napríklad obraz zo zadnej kamery vozidla.

ŠKODA 130 RS
Jedno z najúspešnejších pretekárskych vozidiel ŠKODA vychádzalo zo sériového kupé ŠKODA 110 R. Oproti nemu sa ŠKODA 130 RS dočkala mnohých úprav; dostala výstuhy a ochranný rám, hliníkové panely karosérie a motor s objemom 1 298 cm3 posilnený na približne 103 kW. Model ŠKODA 130 RS vo svojej objemovej triede pravidelne vyhrával preteky, vysoko sa umiestňoval v celkovom poradí šampionátov rely i v pretekoch na okruhoch. K najväčším úspechom patrí víťazstvo vo svojej triede v Rallye Monte Carlo 1977 a v roku 1981 vybojovaný titul majstra Európy značiek v okruhových majstrovstvách cestovných automobilov. V rokoch 1975 až 1980 vzniklo asi 200 kusov vozidiel ŠKODA 130 RS.

151118-skoda130rs-003-jpg-1-1920x1275

Zo starej školy
Základný koncept dizajnu dal Aymeric dokopy za niekoľko hodín a následne sa vracal k rozpracovávaniu detailov. „Som tak trochu zo starej školy a všetko robím perom na papieri. V skiciach si rýchlo nakreslím základnú architektúru a potom ladím proporcie či jednotlivé linky,“ opisuje Aymeric svoj postup. K práci s počítačom v tomto prípade siahol až v poslednej fáze. „V počítači dodám celému projektu farby, aby to bolo zrozumiteľnejšie pre široké publikum,“ hovorí s dodatkom, že počas celej doby si je v podstate istý tým, ako bude vyzerať výsledok. Ak sa predsa len niečo nepodarí úplne podľa jeho predstav, prípadne niečo treba prerobiť podľa želaní nadriadených, dizajnér sa vráti k papieru. „Možno je to menej efektívne, ale je to spôsob, akým viem premýšľať a tvoriť,“ smeje sa.

DSC1048ab.JPG-1-1920x1281

Ohľadom budúceho osudu svojej štúdie ostáva realistom. „Aj keď sa mne a rovnako aj mojim nadriadeným páči, vieme, že ostane len pri nej. Dizajnové štúdie vozidiel ŠKODA, ktoré prezentujeme verejnosti, však majú určitý vzťah k tomu, čo pripravujeme pre budúcnosť,“ vysvetľuje skutočnosť, prečo je zmierený s tým, že novodobá ŠKODA 130 RS zostane pravdepodobne len na papieri. „Ale bola by to sranda, ak by som mohol opäť trochu utiecť z reality a pripraviť aspoň malý model,“ zasníva sa Aymeric Chertier na záver rozhovoru.

Aymeric Chertier
Dizajnér španielsko-francúzskeho pôvodu si od malička skicoval autá a na strednej škole sa mu podarilo dostať sa na stáž do jednej z automobiliek. Tam sa do oboru zamiloval a aj vďaka tomu neskôr vyštudoval francúzsku Strate École de Design. V roku 2011 nastúpil do svojej prvej práce v automobilke, o tri roky neskôr sa v Seate zoznámil s prostredím koncernu VW a aktuálne už dva roky pracuje v ŠKODA Design v oddelení dizajnu interiéru. Hrá na gitaru a klavír, rád pracuje s drevom a je milovníkom architektúry. Medzi jeho obľúbencov patria napríklad Le Corbusier a Santiago Calatrava.
DSC1623ab.JPG-1920x1281

Ďaľšie správy z blogu

Nastavenie súborov cookies