MODERNÉ CRASHOVÉ LABORATÓRIUM ZVLÁDA TESTY VŠETKÝCH DRUHOV
17.11.2022
Stúpajúce požiadavky na bezpečnosť áut zvyšujú aj nároky na ich testovanie. ŠKODA AUTO prevádzkuje vlastné špičkové crashové laboratórium. Pozrite sa, ako to v ňom vyzerá.
Za päťdesiat rokov, počas ktorých v Českej republike prebiehajú dynamické nárazové testy, prešla táto disciplína veľmi dlhú cestu. A ŠKODA AUTO má na tom obrovský podiel. Crash testy (nárazové testy) v súčasnosti realizuje v špičkovom a moderne vybavenom laboratóriu pri skúšobnom polygóne v Úhelnici neďaleko Mladej Boleslavi.Laboratórium alebo filmové štúdio?
V takmer 200 metrov dlhej hale môže ŠKODA AUTO vykonávať ozaj široké spektrum testov, od čelných nárazov áut do pevných prekážok, cez bočné nárazy bariérou do boku vozidla, nárazy áut do stĺpov, rôzne druhy zadných nárazov, až po zrážky dvoch áut idúcich proti sebe.
Osvetľovací systém crashovej dráhy má výkon 250 kW a auto dokáže osvetliť svetelným výkonom až 120 kiloluxov.
O pohon áut sa stará systém Messring s výkonom 600 kW, ktorý dokáže dve proti sebe idúce vozidlá s hmotnosťou až 3,5 tony zrýchliť na 65 km/h, prípadne jedno takéto vozidlo až na 120 km/h. V prvom prípade na to stačí dráha s dĺžkou 80 metrov, v tom druhom je potrebná celá dĺžka dráhy.
Zatiaľ čo vysoký výkon pohonného systému asi neprekvapí, výkon osvetľovacieho systému pravdepodobne áno. Sústava svetiel, ktorá osvetľuje priestor zrážky nad filmovacou jamou, má totiž výkon 250 kW a samotné auto dokáže osvetliť svetelným výkonom až 120 kiloluxov. Príčina takéhoto intenzívneho osvetlenia je jasná. Je totiž potrebné, aby vysokorýchlostné kamery všetko zachytili v maximálnej možnej kvalite. Pri skúške je prítomných až dvadsať kamier v rôznych pozíciách (niektoré z dôvodu fotogrametrického merania - sledujú body na vozidle). Svetelný systém zvýši svoj výkon na maximum až v priebehu rozjazdu vozidla tesne pred samotnou zrážkou.
Vozík, ktorý crashové laboratórium používa pre simulovanie nárazov.
„Dnes je to všetko samozrejme riadené automaticky, ale v časoch, keď som tu začínal, sme mali ešte klasické kinofilmové kamery a štart skúšky i rozbeh kamier bolo potrebné koordinovať ručne. To bola vtedy moja práca,“ hovorí Rudolf Tesárek, ktorý zažil významný posun v technike snímania nárazových testov ako pracovník a neskôr aj ako koordinátor crashového laboratória ŠKODA AUTO. Samotný test je vždy poriadna „rana“. „Najviac ohlušujúci je však výbuch airbagov,“ vysvetľuje Tesárek.
Rástlo krok za krokom
Crashové laboratórium patrí automobilke od roku 2011. ŠKODA AUTO následne masívne investovala do ďalšieho vybavenia a rozvoja. Tak, ako rástli autá, rástli aj nároky crashových skúšok. Objavila sa napríklad požiadavka mať možnosť vyskúšať zrážku dvoch objektov rozbehnutých proti sebe. K plánovanému rozšíreniu laboratória prišlo v rokoch 2018 a 2019, a to pri zachovaní väčšiny prevádzky v pôvodnej časti laboratória. Už 1. februára 2019 sa v novej časti haly konal prvý skúšobný crash test, v marci potom nasledoval aj „ostrý“ test.
„V pôvodnej hale sme odstránili pohonný systém, ktorý za symbolickú cenu získala Fakulta dopravní ČVUT, naopak napríklad pôvodná hydraulická brzda je dnes natrvalo zaliata v betóne,“ prezrádza Rudolf Tesárek osud niektorých kusov technického vybavenia pôvodného laboratória. Vybudované bolo aj nové laboratórium pre prípravu figurín a ďalšie zázemie, záverečnou úlohou bolo zjednotenie povrchu oboch častí teraz už spoločnej haly. Zrýchliť prípravu skúšok a rozšíriť využitie laboratória pomohla inštalácia mobilnej bariéry. V roku 2020 získalo Crashové laboratórium ŠKODA AUTO prestížne ocenenie „Crash test Laboratory of the Year“ časopisu Automotive Testing Technology International.
Vrak ako dôkaz
Mimochodom, nabúrané autá sa archivujú a zošrotované sú až po uplynutí dlhšieho časového obdobia. Buď keď stratia svoj význam vzhľadom k ďalšej vývojovej fáze modelu a teda vzniku novej verzie prototypu, alebo po uplynutí doby, po ktorú je vozidlo potrebné uchovať pre účely homologizácie (táto doba je dlhšia). Jednoducho povedané: automobilka môže autá zo svojich „pracovných“ crash testov zošrotovať podľa svojho uváženia, ale tie z homologizačných testov musí v rámci preukázania výsledkov skladovať. Samozrejme sú uchovávané aj všetky dáta nazbierané pri testoch – či už ide o záznamy z kamier alebo dáta nazbierané z desiatok senzorov, ktorými sú vozidlo a figuríny osadené.
Najviac ohlušujúci nie je čelný stret s prekážkou, ale výbuch airbagov.
Vyspelé laboratórium samozrejme vykonáva testy nielen podľa homologizačných požiadaviek, ale aj podľa omnoho náročnejších podmienok rôznych organizácií, ako sú napríklad rôzne združenia NCAP (Euro, China, US, atď), prípadne severoamerická NHTSA. „Dokážeme tu robiť prakticky všetky náročné moderné skúšky,“ hovorí Tesárek.
Crashové figuríny tu dokonca majú vlastné nové laboratórium pre svoju prípravu
Vysokorýchlostná kamera
Detail testovacej figuríny
Figurína dieťaťa v detskej sedačke
Druhy crash testov
ŠKODA AUTO vykonáva vo svojom crashovom laboratóriu množstvo crash testov. Väčšina z nich slúži v priebehu vývoja auta na overenie jeho konštrukcie. Vykonáva však aj homologizačné testy a overovacie nárazy podľa parametrov organizácie Euro NCAP. Tu je príklad niekoľkých testov, ktoré v laboratóriu vykonávajú.
• „Homologizačný“ čelný náraz 40 % šírky vozidla do deformovateľnej prekážky rýchlosťou 56 km/h (predpis EHK94)
• Čelný náraz 40 % šírky vozidla do deformovateľnej prekážky rýchlosťou 64 km/h, Euro NCAP
• Čelný náraz 100 % šírky vozidla do pevnej prekážky rýchlosťou 50 km/h s dvojicou ženských figurín
• Skúšky v nižších rýchlostiach pre overenie správneho prahu výstrelu airbagov (tzv. „must fire“ a „no fire“ testy)
• Bočný náraz rýchlosťou 32 km/h do stĺpa
• Náraz deformovateľnou bariérou (vozík, 1 400 kg) do boku vozidla v rýchlosti 60 km/h
• Zadný náraz vozíkom do stojaceho vozidla v rýchlostiach 30, 50 nebo 80 km/h, presiahnutie 70 %