Systémy kontroly stability vo vozidlách Škoda
16.5.2024Elektronické brzdové systémy a systémy kontroly stability pomáhajú vodičom udržať si kontrolu nad vozidlom na všetkých povrchoch a za všetkých okolností. Pozrite sa, aké systémy sa používajú v modeloch Škoda.
ABS (Anti-lock Brake System - Protiblokovací brzdový systém)
Funkcia ABS automaticky reguluje zablokovanie jedného alebo viacerých kolies pri brzdení. Zabraňuje zablokovaniu kolies a udržiava smerovú stabilitu a ovládateľnosť vozidla pri prudkom brzdení. Protiblokovací brzdový systém monitoruje rýchlosť otáčania jednotlivých kolies a ak pri niektorom z nich zistí príliš rýchle spomalenie, zníži príslušný brzdný tlak.
Vedeli ste?
Systém opakovane zvyšuje a znižuje brzdný tlak, aby udržal rovnováhu medzi bočnou a brzdnou silou. Pri priamom brzdení prispôsobuje optimálny brzdný tlak tak, aby sa dosiahol maximálny brzdný moment zvlášť na každom kolese.
ASR (Anti-Slip Regulation - kontrola trakcie - protišmyková regulácia)
Systém ASR predchádza prekĺzavaniu hnacích kolies pri rozjazde, pri jazde na cestách so zníženou priľnavosťou a v podobných situáciách. Pôsobí tak, že obmedzuje krútiaci moment motora. Funguje v súhre so systémom EDS. Najprv zasiahne systém EDS a následne ASR.
Vedeli ste?
ASR je jediný systém kontroly stability, ktorý sa dá úplne vypnúť. Určitý preklz kolies môže byť totiž v niektorých situáciách užitočný, napríklad keď vozidlo zapadne do snehu.
DSR (Driver Steering Recommendation - Aktívna podpora riadenia)
Systém DSR vedie vodiča v kritických situáciách a napovie mu, ktorým smerom má natočiť volant prenosom nízkeho krútiaceho momentu, aby mohol maximálne účinne zasiahnuť systém ESC a čo najrýchlejšie stabilizovať vozidlo. Aktivuje sa napríklad pri prudkom brzdení na cestách s rozdielnymi adhéznymi podmienkami na pravej a ľavej strane vozidla.
Vedeli ste?
Systém DSR iba navrhuje správny uhol natočenia volantu, t. j. vodič ho môže kedykoľvek potlačiť a natočiť volant podľa vlastného uváženia.
EBD (Electronic Brakeforce Distribution - Elektronický rozdeľovač brzdnej sily)
Systém EBD vstupuje do hry pred zásahom ABS. Stará sa o to, aby zadná náprava nadmerne nebrzdila v situácii, v ktorej hrozí prudké vybočenie zadnej časti vozidla.
Vedeli ste?
EBD je neoddeliteľnou súčasťou systému ABS. Predtým jeho úlohu plnil obmedzovač brzdného tlaku na zadnej náprave.
EDS (Electronic Differential System - Elektronická uzávierka diferenciálu)
Brzdenie EDS zabraňuje preklzu jedného z hnacích kolies pri jazde po vozovke s rozdielnou priľnavosťou pod ľavým a pravým kolesom. Pribrzďuje pretáčajúce sa koleso a prenáša hnaciu silu na iné poháňané koleso.
Vedeli ste?
Preklzávanie kolies na vozovke s odlišnými trakčnými vlastnosťami je v podstate spôsobené diferenciálom.
ESC (Electronic Stability Control - Elektronická kontrola stability)
ESC je súbor systémov kontroly stability, ktorý pomáha vodičovi ovládať vozidlo v kritických situáciách. Riadiaca jednotka neustále porovnáva aktuálne jazdné údaje a správanie vozidla s pokynmi vodiča. Ak sú v rozpore, riadiaca jednotka vydá pokyny na stabilizáciu vozidla a podsystémy sa snažia zabrániť šmyku cielenými zásahmi do brzdenia a ovládania motora.
Vedeli ste?
Systém ESC je najpokročilejším bezpečnostným automobilovým systémom od zavedenia bezpečnostných pásov. Preto sa od roku 2014 stal povinnou súčasťou všetkých nových vozidiel v EÚ. Systém ESC sa nedá úplne vypnúť, ale v modeloch s vysokým výkonom a pohonom všetkých štyroch kolies ho možno prepnúť na ESC Sport, ktorý sa spúšťa neskôr.
HHC (Hill-Hold Control - Asistent rozjazdu do kopca)
Systém HHC pomáha vodičom pri bezpečnom rozjazde do kopca a zabraňuje neúmyselnému pohybu vozidla dozadu bez potreby zatiahnuť ručnú brzdu (ak je vo výbave vozidla). Systém sa automaticky aktivuje na cestách so sklonom minimálne 5 %., drží vozidlo na mieste približne dve sekundy od okamihu, v ktorom vodič uvoľní brzdový pedál.
Vedeli ste?
Tento asistent vám môže pomôcť aj pri cúvaní do kopca.
MCB (Multi-collision Brake - Multikolízne brzdenie)
Systém MCB sa spustí pri náraze vozidla do prekážky a aktivácii airbagov. Systém spomalí vozidlo tak, že ho takmer zastaví, čím zabráni ďalším nárazom, ktoré by mohol spôsobiť nekontrolovaný pohyb vozidla po prvej nehode. Systém sa deaktivuje, keď brzdenie vodiča prekročí rýchlosť spomalenia systému multikolíznej brzdy alebo keď vodič začne zrýchľovať.
Vedeli ste?
Systém multikolíznej brzdy získal v roku 2013 ocenenie Euro NCAP Advanced.
MSR (Motor Schleppmoment Regelung - Elektronická regulácia brzdenia motorom)
Systém MSR zabraňuje zablokovaniu hnacích kolies počas brzdenia motorom na povrchoch s nižšou priľnavosťou. Dopĺňa systém ABS a funguje na základe prepojenia elektronickej riadiacej jednotky ABS s riadiacou jednotkou motora.
Vedeli ste?
Systém ABS využíva systém MSR na opätovné natočenie hnacích kolies pri prudkom brzdení na ľade.
TSA (Trailer Stability Assist - Stabilizácia jazdnej súpravy)
Systém stabilizácie jazdnej súpravy (TSA) je určený na stabilizáciu vozidla pri ťahaní prívesu. Ak napríklad bočný vietor nakloní vozidlo do strany, systém TSA pomáha stabilizovať vozidlo aj príves tak, že zabrzdí kolesá a zníži krútiaci moment motora.
Vedeli ste?
Systém TSA funguje len v kombinácii s ťažným zariadením namontovaným z výroby.
XDS+ (Electronic Differential Lock - Elektronická uzávierka diferenciálu)
Systém XDS+ pomáha vodičom zvládnuť zákrutu s nohou na plyne. Systém zlepšuje stabilitu vozidla a znižuje jeho nedotáčavosť, keď sa dostane na hranicu možnosti. Pri dynamickom prejazde zákrutou podľa potreby elektronicky pribrzdí predné vnútorné koleso, čím sa zvýši krútiaci moment na prednom vonkajšom kolese. Riadiaca elektronika takto simuluje samosvorný diferenciál.
Vedeli ste?
Systém XDS+ funguje na podobnom princípe ako systém EDS, ktorého cieľom však nie je zvýšiť bezpečnosť pri prejazde zákrutou, ale uľahčiť rozjazd. Hlavný rozdiel medzi uvedenými systémami spočíva v presnejšom prenose brzdného tlaku na otáčajúce sa koleso.