Povinná výbava auta - najnovší sumár toho, čo treba mať v aute

/data/images/115482.jpg

S obľubou si v aute vozíme naše talizmany, avšak častokrát zabúdame na povinnú výbavu v aute a jej kontrolu. Odporúčame všetkým motoristom, aby si výbavu skontrolovali a predišli zbytočným nepríjemnostiam, napríklad aby nezostali bezradne visieť na ceste, nevedeli pomôcť iným alebo nedostali zbytočnú pokutu. Za povinnú výbavu vo vozidle je zodpovedný šofér a nie výrobca auta…

Všetky aktuálne platné súčasti povinnej výbavy si viete jednoducho a pohodlne objednať aj cez náš IMPA Eshop >>>

Autolekárnička – vyhláška 143/2009 Z. z.

Definícia: Autolekárnička je najdôležitejšou súčasťou povinnej výbavy auta. Od 1. mája je povinnou výbavou lekárnička rozdelená do štyroch modulov, každý so samostatnou dobou exspirácie. Ak aj len jeden modul prekročil dobu exspirácie, potrebujete nový modul či celú lekárničku, inak vám hrozí, že dostanete od policajtov pokutu alebo neprejdete technickou kontrolou.

Súčasťou nových lekárničiek v predaji musí byť karta prvej pomoci. Je to rýchly a jednoznačný návod na správne poskytnutie prvej pomoci pri život zachraňujúcich výkonoch a závažných poraneniach.

Použitie: Autolekárnička má byť v pohodlnom a rýchlom dosahu posádky, prípadne iných účastníkov alebo svedkov nehody. Lekárničku nikdy nezaložte batožinou alebo nákladom.

Pri záchrane života pomáha laikom najmä karta prvej pomoci. Jej predná strana obsahuje informáciu o linkách tiesňového volania a obrázkové znaky – piktogramy – život zachraňujúcich úkonov ako zastavenie krvácania, uvoľnenie dýchacích ciest, vonkajšiu masáž srdca, dýchanie z pľúc do pľúc a stabilizovanú polohu. Zadná strana obsahuje popisy jednotlivých úkonov pri rôznych úrazových dejoch a ochoreniach.

Postih: Pokuta do výšky 60 eur na mieste alebo do 100 eur v správnom konaní, neabsolvovanie technickej kontroly.

Reflexná vesta alebo reflexný odev

Definícia: Súčasťou povinnej výbavy je predpísaný bezpečnostný odev a to reflexná vesta, prípadne reflexný overal, nohavice, bunda alebo pláštenka. Reflexná vesta musí byť umiestnená v dosahu zo sedadla vodiča.

Za zelenú alebo žltozelenú farbu sa pokuty dávať nebudú. Zákon stanovuje iba to, že vodič nemôže použiť vestu, ktorá je zameniteľná s bezpečnostnými odevmi používanými políciou alebo armádou.

Použitie: Vodič musí mať oblečený bezpečnostný odev, ak sa zdržiava na ceste mimo vozidla počas núdzového státia. Reflexnú vestu by si mal obliecť ešte pred vystúpením z vozidla. Preto musí byť umiestnená v dosahu zo sedadla vodiča, ideálne v skrinke pred spolujazdcom, v boxe vo dverách alebo odkladacom priestore medzi sedadlami.

Postih: Pokutu do výšky 60 eur môžete dostať nielen za chýbajúcu reflexnú vestu, ale tiež ak ju nebudete mať oblečenú počas núdzového státia. Hrozí vám tiež neabsolvovanie technickej kontroly.

Výstražný trojuholník

Definícia: Každé osobné auto musí mať homologizovaný prenosný výstražný trojuholník schválený podľa predpisu EHK 27. Na jeho obale býva základný návod na použitie s odporúčanou vzdialenosťou umiestnenia od vozidla.

Použitie: Akonáhle sa vozidlo stane prekážkou cestnej premávky musí vodič najskôr označiť seba reflexnou vestou a v čo najkratšom čase od vzniku udalosti umiestniť výstražný trojuholník v dostatočnej vzdialenosti od miesta prekážky.

V obci aspoň 50 metrov a na ceste prvej triedy alebo diaľnici 100 metrov od auta. V členitom teréne musí byť trojuholník pred zákrutou alebo pred horizontom, aby vodičov upozornil vopred.

Ideálne je položiť trojuholník bližšie ku krajnici, aby vozidlá, ktoré nestihnú zabrzdiť, nemuseli kvôli trojuholníku prechádzať do protismeru.

Postih: Pokuta do výšky 60 eur na mieste alebo do 100 eur v správnom konaní, neabsolvovanie technickej kontroly.

Rezervné koleso alebo sada na opravu

Definícia: Náhradné koleso – oceľový disk s pneumatikou- použiteľné v prípade defektu musia mať všetky osobné autá, ktoré nie sú vybavené špeciálnou lepiacou súpravou na rýchlu opravu alebo pneumatikami Runflat, umožňujúcimi dojazd na defekte.

Majitelia vozidiel s pneumatikami typu runflat nemusia voziť rezervné koleso do chvíle, kým si na auto nenamontujú obyčajné pneumatiky. Rovnako vozidlo musí byť na jazdu s takýmito pneumatikami homologované. Povinné použitie zimných pneumatík na snehu a ľade neplatí pre rezervné koleso. Rezerva nemusí mať zimný dezén a môže byť v núdzi použitá aj na snehu a ľade.

Použitie: Ak máte v aute plnohodnotné rezervné koleso, môžete po jeho namontovaní jazdiť ako doposiaľ. Pri núdzovom rezervnom kolese rešpektujte maximálnu rýchlosť uvedenú na disku kolesa, zväčša 80 kilometrov za hodinu. Rovnako na prepichnutej pneumatike typu runflat môžete jazdiť maximálne osemdesiatkou.

Postih: Pokuta do výšky 60 eur na mieste alebo do 100 eur v správnom konaní, neabsolvovanie technickej kontroly.

Kľúč na koleso a príručný zdvihák

Definícia: Neoddeliteľnou súčasťou vybavenia osobných vozidiel s rezervným kolesom je kľúč na matice alebo skrutky kolies podľa typu použitého na vozidle a tiež príručný zdvihák s nosnosťou rovnajúcou sa aspoň zaťaženiu najviac zaťaženej nápravy alebo hmotnosťou zdvíhanej časti vozidla z najväčšej prípustnej celkovej hmotnosti vozidla.

Ak sú kolesá primontované bezpečnostnými skrutkami, musí byť v aute príslušný nadstavec na kľúč.

Použitie: Počas výmeny rezervného kolesa čiastočne povoľte skrutky kolesa, keď je auto na zemi. Pred zdvíhaním zabezpečte auto proti pohybu a zdvihák umiestnite na miesta označené výrobcom auta. Po výmene kolesa najskôr pritiahnite protiľahlé skrutky a potom ostatné. Koleso na zdvihnutom aute dotiahnite ako sa dá a potom ešte, keď bude auto spustené. Po pár prejdených kilometroch zatiahnutie skrutiek skontrolujte.

Postih: Pokuta do výšky 60 eur na mieste alebo do 100 eur v správnom konaní, neabsolvovanie technickej kontroly.

Odporúčané prvky vybavenia vozidla navyše

Ťažné lano

Napriek tomu, že mnohí považujú ťažné lano stále za súčasť povinnej výbavy, vyhláška č. 464/2009 Z. z. nijako nespomína ťažné lano pri vypísanej povinnej výbave, z čoho vyplýva, že už opäť nie je súčasťou povinnej výbavy. Napriek tomu ho väčšina vodičov vo svojich vozidlách stále nosí.

Definícia: Ťažné lano musí mať hrúbku a mechanické vlastnosti prispôsobené hmotnosti vozidla.

Všetky nové laná určené na ťahanie osobných a malých úžitkových automobilov väčšinou spĺňajú hmotnostný limit. Obyčajne sú tieto hodnoty uvedené na obale od výrobcu alebo priloženom štítku.

Použitie: Pred vlečením auta na lane sa musia vodiči oboch áut dohodnúť na spoločných znameniach. Maximálna rýchlosť počas ťahania vozidla lanom je obmedzená na 60 kilometrov za hodinu.

Pri zníženej viditeľnosti musí mať ťahané vozidlo zapnuté obrysové svetlá. Ak nefungujú, musí byť na aute pripevnené prídavné svetlo. Vlečenie na diaľnici je dovolené len vtedy, ak je to nevyhnutné na odstránenie auta z diaľnice, aj to len k najbližšiemu parkovisku alebo výjazdu.

Sada žiaroviek a poistiek

Náhradné žiarovky a poistky nie sú povinné ale je dobré ju voziť so sebou, pre prípad vypálenia. Ide v prvom rade o bezpečnosť, no ak vás s vypálenou žiarovkou zastaví policajt, môže vám pokutu odpustiť, ak si žiarovku vymeníte na mieste.

Hasiaci prístroj

Je povinný iba pre špeciálne druhy vozidiel, ale nie pre osobné autá. Je dobré ho voziť so sebou pre prípad samovoľného vznietenia automobilu. Požiar v zárodku zlikviduje aj malý príručný prístroj, ale rozsiahly požiar auta nezastavia ani hasiči.

Čo nie je v povinnej výbave, ale musíme mať

O ďalšej “povinnej” výbave môžeme polemizovať. Pokutu môžete dostať ak vám na aute chýba nálepka CNG alebo LPG, ak máte nesprávne pneumatiky.

Potrebné doklady

Pod hrozbou pokuty tiež musíte vedieť predložiť doklady potrebné na vedenie motorového vozidla:

  • Vodičský preukaz,
  • “malý techničák”,
  • potvrdenie o absolvovaní technickej a emisnej kontroly,
  • potvrdenie o povinnom zmluvnom poistení,
  • doklady o zdravotnej a psychickej spôsobilosti (vodiči nad 65 rokov, vodiči nákladných vozidiel),
  • povolenie na zvláštne užívanie pozemných komunikácií (pri ich využívaní).

Ak sa pri cestnej kontrole, riešení priestupku alebo dopravnej nehode vodič nepreukáže platnými dokladmi totožnosti, oprávnením na vedenie vozidla alebo nemá doklady od automobilu, môže dostať pokutu až do výšky 50 eur.

Správa o nehode

Zákon o cestnej premávke ustanovuje účastníkom škodovej udalosti povinnosť vypísať správu o nehode, takže by ste v aute mali mať tlačivo aj pero. Tlačivo obsahuje údaje o oboch účastníkoch nehody a ich poisťovniach. Vodiči v ňom popíšu aj priebeh nehody a vzniknutú škodu.

Polícia by správu o nehode nemala kontrolovať v rámci cestných kontrol. Problém však nastane v prípade škodovej udalosti. V prípade, že tlačivo správy o nehode nevyplníte a nepodpíšete, škodová udalosť sa začne chápať ako dopravná nehoda, ku ktorej treba volať políciu. Zároveň ten, kto nevyplní a nepodpíše správu o nehode, riskuje pokutu od polície do výšky 60 eur.

/Zdroj: auto.sme.sk/

Všetko o nehode ako aj vzory tlačív a kompletné postupy nájdete v našom článku: Havárie “od A po IMPA” >>>

>>> IMPA Eshop

>>> IMPA sieť kontakty

>>> Facebook IMPA

 

 

Ďaľšie správy z blogu

Nastavenie súborov cookies